Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Nya bromsar till 55:an

Publicerad 2020-10-11 10:13:03 i Allmänt, Chevy -55,

Dags att börja planera inför vintern och ta hem delar till chassie renoveringen. Det finns två stora leverantrer på eftermarknaden som håller värdsklass på bromsar, Brembo och Wilwood. Brembo har mycket grejor till race och high preformance. Wilwood har detta med men också mer för "normal" behov. Jag har valt att köpa färdiga kit för fram och bakbromsar från Danchuk i USA. Men det är en hel del saker att ha koll på innan man beställer, jag tänkte beskriva lite hur jag gått till väga. 
 
Först gäller att bestämma vilka fälgar man skall ha. Diameter och offset är helt avgörande vad man får plats med för bromsskivor och bromsok. I mitt fall är det 15" fälgar och med 0 i offset. 10" respektive 5" breda. Detta är väldigt små fälgar i dagens mått mätt, när man ofta kör med 19 -22" fälgar och kan få plats med betydligt större grejor. Jag vill ha "the old look" därav dessa små fälgar.
 
På Wilwoods hemsida finns färdiga mallar över hur bromsskivor och bromsoken kommer att se ut när man monterar dem. Dessa kan man klippa ut i rätt skala och testa på sina fälgar. Här har jag hittat rätt kombination på en 11" skiva med 4-kolsok som precis passar i bakfälgen. 
 
Här är motsvarande mall för framhjulet på en 11,5" skiva. Här är oket skuret lite annorlunda för att få bättre plats. (Står "rear" på mallen men det är "front")
 
Detta är kittet från Danchok Nr: 19295 som jag beställt. I kittet får man med alla fästen, bultar, lager m.m
 
Detta är kittet för bakbromsarna Nr: 18561 som även innehåller skivor med inbyggda handbromsar. En stor sak att hålla reda på när det gäller bakbromsar är på vilken bakaxel det skall sitta. Detta med anledningen att många bilar har bytt axlar till kraftigare prylar, så även min bil.
 
Som hjälp finns denna mall att ladda ner från WilWoods hemsida, samt att man måste ta reda på vad det är för axel i detalj. Detta kan man göra med olika typer av nummer som finns på axeln. 
 
Kan det vara detta? L5 8
 
Eller detta? 67890
 
Här var ett till. CON 1
 
Här har jag hittat något som heter Casting nummer eller gjutnummer. Det skall kunna ge en hel del data om man Googlar på det. 3894860N
 
Efter mycket letande på webben hittade jag info om att ett ytterligare nummer som skall finnas stansat på röret mellan hjulet och bakaxelklumpen. Till slut hittade jag det på ovansidan av axeln mellan axeln och karossen. Inte helt lätt att hitta, lyckades pilla upp mobilen och ta denna bild. 
 
Av allt dessa nummer kan man få fram följande info: 
L5 8 = Tillverkad 5:e december 1968
CON1 = Producerad på conveyor/band 1
67890 = Är en testkod? Vet inte till vilken nytta.
3894860N = Talar om att det är en 12 bultad axel för Cheva
PY 12 10 G2 = Den är till en Camaro STD, utväxlingen är 2:56 och den är monterad 10 december på andra shiftet. 
 
Nu är det äntligen klart för att beställa rätt kit till bakaxeln. Som sagt inte bara att trycka på knappen "köp" Nu är det bara att vänta någon månad innan dessa har guppat över Altanten i någon container.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela