Elsystem Part 2
Arbetet med elsystemet fortsätter med påse efter påse. Det blir mer och mer kablar att hålla kolla på, Tänken är att dra så mycket samtidigt, så att man får in allt i snygga skyddande fodral (Så kallad robotslang)

Här har jag gjort i ordning alla grova kablar som kommer från batteriet och som skall till startmotor och säkringsdosan. Har satt dit en huvudsäkring på 175 A samt en huvudströmbrytare, så att man kan slå av all el i hela bilen om något skulle hända och som ett stöldskydd. Har också gjort iordning ett 12 V uttag för div. tillbehör i bagaget.

Så här vart resultatet när allt är monterat och klart. På denna bild ser ni även den helt nya inredning i bagaget. Lite mörk bild, med det är klädd MDF board som klär in hela bagaget.

Här har vi alla kablar som skall gå bak till allt som skall fungera bak på bilen.

Det är även del att hålla koll på även under instrumentbrädan.

Nu är allt klar till tändbox, tändspole och fördelare. Här har jag fått använda en annan typ av kabelskydd som är mer värmetålig än robbotslagen, då dessa kablar går strax ovanför grenrören.

Stötte på ett regält problem med dessa kablar som kommer från rattstången. De kontrollerar blinkers samt tuta. Vissa av dem har tyvärr en annan färg mot kontakten som de skall kopplas in i.

Här har vi kontakten med text på kablarna vad de skall gå till, men jag har ingen susning vilken kabel de skall möta från rattstången.

Med hjälp av texten i instruktionerna samt lite letande på webben, där jag hittade ett originalschema på hur rattstången var kopplad, kunde jag få ihop det men hjälp av bokstavskodning på kontakten. Allt skall inte gå så lätt. Men det är väll lite av tjustningen med vad man håller på med.

Inne i bagaget satt jag dit en extra säkringshållare (Köpt på Biltema) för att kunna säkra upp alla kablar som skall gå till släpvagnskopplingen.

Kopplat och klart. Draget är avtagbart samt kopplingsbosan ledad. Så när kofångaren är monterad kommer man nästa inte se något av koppling eller kontakt.

Nu när all el är dragen bak på bilen, är det dags att gör de sista på baklysena, nya kablar och gummitätningar. Tejpen sitter där för att jag har limmat dit nya packningar som skall täta mellan lysen och karossen.

Första testen av det nya elsystemet !!!!! Lite närvöst var det, men inga gnistor eller kabelbränder. Tack och lov. Både bakljus, bromsljus och blinkers fungerar. (Så min koppling av elen vid ratten blev rätt till slut)

Baken helt klar, förutom koffångaren som jag inte har, ännu! Nu fortsätter arbetet och näst på tur är att få på dörrarn och börja montera sidofönster, tätningslister, förnsterhissar m.m. Mer om detta framöver.

Efter detta vart det en skön lite semester med polarna i fjällen.