Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Dålig Startmotor & Dåligt oljetryck

Publicerad 2022-09-16 09:52:18 i Allmänt, Chevy -55,

Efter att besiktningen var klar, så får man börja köra bilen lite mer än bara test på tomten och då upptäcker man saker som inte är så bra. Ni som läst tidigare inlägg vet att vi hade problem att starta bilen under Testas besiktning och att det även var problem med lågt oljetryck när bilen var varm. Så nu var det dags att ta tag i dessa saker. 
 
Startmotorn som satt i bilen såg hyfsa ny och fräsch ut, men den vill inte jobba när den blev varm. Jag kontaktade Startmotor.se som är duktiga på detta med generatorer och startmotorer. De rekomenderade en något kraftigare standardmotor, vilken också inhandlades och monterades. 
 
Tyvärr uppstod samma problen med den och de rekomenderade att titta på övriga saker då denna skulle vara fullt tillräcklig. Klarar batteriet av den höga belastningen? Vad är CCA/EN värdet (Maxvärdet vad batterit kan ge ifrån sig) Mitt batteri var på 800 Amp. Fullt tillräckligt. Hur långa är kablarna, blir spänningsfallet för stort? Är kontakter klämnda rätt, så att de inte glappar? Trots all detta gick det inte, utan det slutade med att jag fick köpa deras största startmotor, som är för tävlingsbruk. (Den på bilden) Dubbelt så dyr, men nu funkar det utan problem sedan den monterades.
 
Nästa problem som uppstod var för lågt oljetryck på tomgång med varm motor. (Se mätaren längst till vänster, den visat c:a 15 psi. 10 psi är lägsta gränsvärdet, motsvara RÖD oljetryckslampa på vanlig bil. Värdet bör vara på c:a 30.
 
Efter att kopplat in en extra manometer, för att kolla upp givare och mätare kan jag bara konstatera att det är alldeles för lågt. 
 
När motorn är kall och oljan lite trögare så går trycket upp till 60 psi, vilket är som det skall. Nu blir det till att leta felkällor i motorn. 
 
Har jag rätt olja? Ja. Det skall vara perfekt för detta motor. Efter lite konsultion av min motorspecialist Mats Apelgren. Rekomenderar han att först byta oljefilter och sedan oljepump. Filtret som satt i motorn såg väldigt konstigt (Saknar bild) med det hade liksom skrumpnat ihop. inte bra, måste bytas. Satte i nytt filter och värderna blev bättre men inte toppen. 
 
Efter tips från Eva och Kenneth som kör dragracing så finns det bara ett fabrikat som gäller på en högkapacitetspump och det är Melling. Denna inhandlades på Auto Doc från USA och kom hem efter en vecka....... Helt otroligt snabbt. Dock måste motorn lyftas ut ur bilen för att kunna byta den, så det får bli till vintern. 
 
Nu var bilen så pass körbar att jag vågade åka till onsdagsträffen på Sundby Gård med eskort av bror Stephan som körde sin Chrysler Crossfire. 
Vi kom både dit och hem, men med en väldigt varm motor, Nästan så den kokade, så detta måste jag ta tag i härnäst. kommer i nästa inlägg. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela