Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Byte växellåda del 1

Publicerad 2023-11-02 16:35:06 i Chevy -55,

Efter att ha testat bilen lite mer i sommar och åkt på lite olika utställningar,  så har jag konstaterat att den varvar väldigt högt och det i sin tur gör att den drar väldigt mycket bensin, vilket är dyrt!!!!
 
Några utställningspriser och lite skumpa blev det också i sommar.
 
Vid tester på hastighet och varvtal så ser det ut så här. Vid 60 km/tim varvar den 2000 rpm
 
Vid 80 km/tim varvar den 2500 rpm
 
Vid 100 km/tim varvar den 3100 rpm. och drar c:a 2,4 liter 98 oktanig soppa. 
Det motsvara c:a 50 kr/mil ----- Lite dyrt!
 
Efter att konsultera "Stuvstagubbarna" (Vi som har gammla bilar och träffas på Callnes konditori varje lördagsmorgon) Så var den enstämminga åtgärden att byta växellåda. 
Idag har jag en TH350 låda. Det är en treväxlad automat. 
För att inte trassla till det för mycket med moderna lådor typ 4L60E eller 4L80E som kräver en massa elektriska styrningar, så föll valet på föregångaren till 4L60E som fram till 1990 heter TH700R4. Den är i stort sett helt mekanisk. Enligt bild.
 
Efter lite letande och sökande efter lämpliga objekt fick jag napp via Facebook. En snubbe från Våxtorp i Skåne vid namn Ricky Roth hörde av sig och hade en renoverad 700 låda inkl. ny turbin/converter till ett vettigt pris. Efter lite koll och lite betänketid så vart det en resa ner till Ricky i Våxtorp, som låg en bra bit ut på landet, för oss 08-or. 
 
Bror och jag tog min ID3 för att testa på en långkörning med den och för att få lite billigare resa. 
Vi lyckades planera in laddningar ganska bra på vägen ner, men hemresan vart ett äventyr utan dess like. 
 
Väl framme i Våxtorp mötte Ricky upp oss utanför hans verkstad. 
 
Ricky hade en del fina bilar i sitt garage
 
Vi tittade på min nya låda och jag fick instruktioner och tips på att sköta om den på bästa sätt.
 
Vi gick igenom vad som var gjort åt den och vad som var extra förstärkt. Lådan är en så kallad "preppad". För att den skall hålla för 500-600 Hk. Lådan är bygg i US av en kompis till Ricky som driver Hubbes Preformance. 
 
 När vi kände oss nöjda med bilvisning och växellådes snack, var det bara att lasta in och surra fast lådan inför hemfärden. 
 
Vi hade börjat kl 07:00 med avresa från Huddinge. nu var klockan 15:00 och vi satta av hemåt utan att veta vilket äventyr det skulle bli........
 
Med ett stopp i Sillingaryd där vi lyckades ladda efter att scannat lite QR koder, öppnat nytt konto, startar om laddningen några gånger, så tog vi oss till Mc Donalds i Norrköping. Efter otaliga försök att ladda vid Donken, kontakt med support, startat om laddstatioen, lagt upp nytt konto i appen, gav vi till slut upp och flyttade oss till Teslas laddstationer. efter att vi tryckt i oss en burgare.
Hurra Hurra Hurra för Testa, efter 15 sek var laddning startad. Tack Elon Musk. Efter 30 min laddning började klockan närma sig 22:00 och vi var nu rätt slitna. 
 
Nu fortsatt färden mot Sillekrog där vi skulle gör ett snabbt laddstopp och ta en ficka. Trodde vi ja!!!
Detta var vad som mötte oss. Vad gör vi nu? 
Efter lite snack med personalen får vi tips att åka en skogsväg under E4:an till Sillekrog södergående, där det fanns fungarande laddplatser. Nu blev det laddning, fika med chokladboll för att få upp humöret. klockan börjar nu dra sig mot midnatt. 
 
 
Väl hemma igen efter 113,5 mil, 12:39 i körtid och klockan är nu 01:15. 17 timmar senare. 
Men lådan är hemma och kostnaden fär alla laddningar slutade på 800 kr. 
Skönt: Nu har jag ett projekt att göra i vinter. Avsnitt: "Byte växellåda del 2" kommer under vintern.
Då blir dett lite mera meckartips och vad ombyggnaden dra med sig.
Om någon vill komma i kontakt med Ricky Roth om växelådsköp. så nås han på 070- 582 74 96. Mail: [email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela