Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Problem med oljetrycket del 2

Publicerad 2017-12-03 18:02:27 i Allmänt,

Efter att ha rivit ner allt och läst på åt vilket håll oljan går genom ett oljefilter, samt tittat på lite bilder konstaterade jag att jag troligen monterat tryckslangarna till oljefilteradaptern åt fel håll.
 

Det är så att mitten uttaget på filtret (Där gängan på filtret sitter) är utgången. Oljan kommer på utsidan och trycks genom filtret in i mitten och upp i motorn.
 

Inte helt lätt att få dit tryckslangar och kopplingar på det begränsade utrymmet.
 

Vid provkörning kom oljetrycket upp till 50 PSI direkt och glädjen var stor ända tills jag tittade ner på golvet..... Där bara sprutade oljan ut och en flod av olja rann er mot golvbrunnen !!!! Men va f-n nu då.
 
 
Bara att starta stora saneringen. En lite mjölk på köksgolvet är mycket att torka. Men två lite motorolja på golvet är ingen barnlek det heller, mycket trasor gick det åt.
 
 
Det visade sig att packningen till adapterplatta i blocket inte satt där den skull, så när trycket steg i motorn upp till rätt nivå, så bara sprutade det ut olja på golvet. Som tur var gick inte motorn torr utan jag slog av i tid.
 

Det var bara att monter ner allt igen och göra om. Men nu börjar jag komma på tricken. Man kan trä en ringnyckel hela vägen genom slangen för att komma åt kopplingen i oljefilteradaptern. Men det var bara med någon tiondels millimeter att det gick att komma över kopplingarna.
 

Vad säger man ???? SNYGGT
Jag har rätt tryck, allt är på plats igen och inget läckage.
50 PSI på kall motor är riktigt bra, men så är det också en ny pump och nya filter.  
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela