Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Nya skärmkanter bak del 2

Publicerad 2021-10-23 17:09:33 i Allmänt, Chevy -55,

Efter att jag svetsat dit de nya skärmkanterna, samt slipat ner alla svetsloppor så tyckte jag att det såg riktigt snyggt ut och nu behävdes bara lite spackel för att få till det sista. men så fel jag hade.
Det blev säkert 200 lopor per skärmsida, som nu skulle slipas ner och sedan kolla att det blivit heltäckande. Jag använde mig av en stark ficklampa på insidan av skärmen, då kunde man se var det lyste igenom coh då fick man loppa dit några nya loppor, och så fortsatte det till allt var tätt. 
 
Det här tyckte jag såg väldigt slätt och fint ut. Men när man hade lagt på spackel och sedan börjat slipa fram formen så var det många böjda former att hålla koll på och det behövdes en hel del spackel. 
 
Jag har använt ett spackel från Hagmans som är inköpt på Autoexperten före detta Auto Heba (Som nu mera ligger i Älvsjö). 243:00 Kr. per burk. och jag har nog gjort av med 4 st. bara på bakskärmarna.
 
Hur bra man än tycker att man lägger på skacklet så blir det ändå största delen som hamnar på golver när man börjar slipa. 
 
Efter att ha grovspaklat upp det mesta så är det alltid någon liten "plåtrygg" som sticker upp. Skall man dölj dessa med spackel, då blir det för tjockt och det vill man inte ha.
 
Då får man ta till kunskaperna i plåtskolan. Värma snabbt med gassvetsen, ta rikthammaren med motgåll och knacka ett par slag försiktigt och därefter snabbt kyla med tryckluft. Då får man "bulan" att plana ut sig. Slipa och göra ren och lägga på nytt spackel. 
 
Efter många, många timmar kommer man till en gräns där man inte ser eller känner några ojämnheter. Då är det bra att lägga på en grundprimer så att allt får samma färg. Då kan man ta en ny titt och känna på allt igen.
 
Uppenbart hittar man lite nya ställen som man inte är nöjd med och då är det bara fram med spacklet igen och lägga på en ny omgång. 
 
Men tillslut måste man bestämma sig att nu får det vara bra. Sedan får man säkert en dom av den som skall lackera bilen, men den dagen den sorgen eller glädjen. 
 
Efter två veckors slipande och c:a 50-60 timmars jobb är nu bägge sidorna klara så långt som jag har kunskap och tålamod. Nu skall jag bara få ordning på bagabeluckan som jag tyvärr gick lite för hårt på med blästern, så den slog sig lite. Men när den är klar, då är det dags för lackeringen. 
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela