Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Vintern 2022/2023

Publicerad 2023-02-16 11:12:00 i Allmänt, Chevy -55,

Vad händer i Hasses garage under vintern? Det har blivit en hel del, men nu är jag färdig med det mesta och väntar på att våren skall komma. I detta inlägga tänkte jag gå igenom vad som blivit nytt eller blivit uppdaterat, smått som stort. En del saker har fått sina egna inlägg, där det har beskrivits  lite mer utförligt.
De stora sakerna som hänt har vart ombyggnationen till servostyrning, byte av oljepump och nya lager i motorn, samt att ny klädsel är på gång. Så vi tar det härifrån.
 
Nya servosnäckan från Opel Omega kommit på plats. För att se hela byggnationen, titta på inlägget om "servostyrning".
 
En elektrisk servopump från Volvo V50 är monterad i motorrummet. Både styrsnäckan och pumpen är köpta på Bildelsbasen (bilskrot) för under 2000 kr. Ett nytt konverteringskitt kostar 15-20.000 Kr.
 
Pumpen monterad och på plats.
 
För att få plats med styrsnäckan krävdes en del ombyggnation av grenrören. 
 
Allt på plats och snäckan är skyddad mot värmestrålning med hjälp av glasfiberförband som leder bort värmen en bit längre bort på röret. 
 
Nya oljepumpen på plats. För er som inte är så inne på detta med motorer och hur de ser ut under skallet, så sitter denna pump i botten på motorn i det som kallas för oljetråget. Så för att komma åt den måste motorn skruvas ner underifrån bilen. Pumpen är av högkapacitets typ och skall ge extra högt tryck och flöde. Den blanka silen är där oljan sugs upp in i pumpen från botten på tråget.
 
När motorn ändå var nerskruvad passade jag på att byta lager på vevaxeln och vevstakar. 
 
Detta är de tre mittersta ramlageröverfallen som är bortskruvade. Ni ser att det högra lagret ser inte så bra ut, så det var tur att jag passade på att bytt alla lager. 
 
Detta är det bakersta lagret med sin blåa packbox som skall täta mot växelådan. Den röda "hallonsylten" är ett specialfett som ämnvänds för att smörja lagren de första sekunderna innan oljan hinner rusa in i alla kanaler och smörja upp.
 
 
Nu hoppar vi snabbt över till något som inte är så oljigt och kladdigt. Ny stoppning på baksoffan är klar. Vi provmonterar allt innan de skall kläs med skin , så allt får plats och att de har rätt stoppning samt att det ser bra ut. 
Även framsoffan har fått ny stoppning och första lager av klädsel. Detta jobb har jag lämnat bort till en specialist för att få det så bra som möjligt. Tomas Koskinen på Appelbergs Sadelmakeri har gjort ett fantastisk fint jobb. Nu väntar vi bara på att oxhudarna skall komma hem. 
 
Vi släpper de stora jobben och går över till de lite "mindre" småfix.  Ni som följt bloggen vet att jag hade jättestora problem med bromsarna förut. Felet var att jag hade en för stor huvudbromscylinder och jag köpte en billig standard cylinder bara för att testa förra sommaren. Nu har jag fått hjälp av en kompis i USA som fixade en direkt hemleverans av den rätta cylindern från Wilood. Tack för hjälpen Petter. 
 
I samband med att cylindern byttes kopplad jag även in den lilla röda ventilen, det är en en broms "lookup" för framhjulen. Används när man skall busa lite och göra burn outs. Man låser upp frambromsarna elektriskt samtidigt som man släpper på bakbromsen.
 
Jag har bytt till en större bättre vattenpump från Edelbrock, denna skall ge ett 40 % större flöde på kylvattnet. 
 
På plats med alla slangar och kopplingar. 
 
Ny kylare monterades i slutet på sommaren. men nu har den också fått på sig lite svart färg, detta  för att kyla bättre. Den är målad med så kallad kaminfärg, som man normalt använder till braskaminer etc. Nere till vänster ses även den nya placeringen av oljekylaren till automaten och till höger den nya servopumpen. Kylarvätskan är bytt till Evans Classic Cool, en specialvätska utan glykol och den skall klara av en temperaturer upp till hela 180 grader.
 
Motorrummet har även blivt försett med innerskärmar mot hjulhusen, så vi skall slitta få in så mycket skit som stänker upp från däcken. Ballt utan med f-a så opraktiskt. Eftera att de passats in mot grenrören har Iinerskärmarna även blivit lakerade i samma svarta färg som bilen. 
 
Nya tyglister har satts fast runt dörröpningarna. Dessa måste sättas dit innan innertaket skall monteras. 
 
Dessa lister limmas och häftas på plats. De är till för att täta för vindbrus och drag mellan dörren och karossen. 
 
Här ser man listen häftad på plats i karossen. Även takbågarna som innertaket skall fästa i är på plats. Tomas (Sadelmakaren) kommer att komm hit och mäta upp taket innan han syr upp det, sedan skall vi hjälpa åt och spänna det på plats. är inte helt lätt vad jag förstår.
 
Efter mycket letande har jag äntligen fått tag på panelerna som skall sitta på instrumentbrädan. Jag har haft en fråga ute på vår facebook gruppen i ett halvår, men till slut var det någon som nappade och hade dessa över. 
 
Med dessa paneler på plats kunde jag montera min nya retro stereo. Detta är en ny mordern stereo med alla moderna grejor men i ett gammalt originalskal. Köpt hos Retro Sound på Ebay. 
 
Med hjälp av min bror Stephan vågade jag/vi göra hål för scoopet som skall monteras. Jag mättte en gång, Stephan mätte en gång till, vi mätte tillsammans och till slut vågad vi börja borra och såga.
 
Full koncentration här, man vill ogärna slinta eller såga fel i detta läge. 
 
Tit ut! Nu är det ett hål. 
 
 
På plats. Det blev rakt och på rätt plats. Så att luftfiltret under huven kom rakt under hålet. 
 
Mina gammla huvgångjärn var så slitna och rackliga att det var helt omöjligt att justera in passformen på huven. Dessa är nu bytta och nya fjädrar monterade så att man slipper få huven i huvudet. 
 
Nya elkopplingar och kontroller för att kunna styra elfläket och servopumpen inifrån cupen är gjorda. Man kan kontrolera fläkten inifrån, även fast termostaten inte kommit upp i temperatur, är väldigt bra att ha när man är ute och kör cruising och vill ha full kylning från start. Servon kan jag också slå på manuellt, om man till exempel vill flytta bilen i garaget och inte vill/kan starta motorn. Eller om man  mot förmodan skulle bli bogserad någon gång.
Det var allt för denna säsong, nu hoppas jag att allt skall lira bätter än förra sommaren och att vi skall våga åka på lite utflyckter.  
  
 
 
 
 
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela