Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Elsystem från American Autowire

Publicerad 2022-02-25 18:33:00 i Allmänt, Chevy -55,

Efter att monterat på en massa små prylar så som oljekylare till automaten, bensintank, påfyllningsrör, dragkrok m.m. Är det nu dags för att börja dra det nya elsystemet i bilen. Det kräver att man är väldigt metodisk och noggrann, samt att man tänker till över all delar som skall ha olika signaler och ström i hela bilen, annars är det lätt att det blir ett stort ormbo av allt och en massa lösa kablar som går kors och tvärs. 
Jag har valt ett fabrikat som tillverkas i USA och heter American Autowire. Det är samma leverantör som på det som jag monterade in i Camaron och det har fungerat perfekt hela tiden. 
 
Fördelen med denna leverantör (som säkert jobbat på IKEA i sin ungdom), är att det är nästan som att montera en möbel,  man följer instuktionerna och börjar med påse A. I den finns allt material som behövs för att montera det som finns i den, när denna är klar tar man påse B och så vidare.
 
I varje påse finns ett schema på vad den delen skall innehålla. Här är påsen för att dra belysning till fram- och baklysen, ljusomkopplare, reglering av helljuset. (Golvkontakt) samt alla kabelskor och kontakter som behövs.
 
Förutom att det finns ett schema i varje påse, så finns det även ett övergripande schema för hela installationen. 
 
Påse A innehöll hjärtat i hela installationen. Säkringsdosan med all in och utgångar. Så första uppgiften är att placera den på ett bra ställe där den sitter skyddad, lätt att komma åt, samt att man inte skall se den och alla kablar. Klarar ni den uppgiften? Enkelt, sätt den där originalet satt........ Nä! där får den inte plats då den är dubbelt så stor !!!!! Tänk om.
 
Jag monterade den mitt i bilen på torpedväggen så långt upp det gick. Fördelen med den placeringen är att man kan koma åt alla anslutningar, säkringar och reläer genom handsfacksluckan.
 
Det är bra om man har en rejäl bänkyta att hålla till på, då det är mycket saker som behövs för att allt skall bli bra och se snyggt ut. Kabelskor i alla dess former, skyddslangar, krympslangar, värmebeständiga kabelskydd som behövs i motorrumet, gummigenomföringar, märktejp, extra kabel, ja! Listan kan göras lång. 
 
Sedan är det väldigt bra att ha rätt verktyg för alla olika typer av kontakter. Det finns väll inget värre en att leta en glappkontakt, så visar det sig att en kontakt inte är pressad rätt. Jag har köpt alla mina på Biltema, den kvalitén räcker gott för oss amatörbyggare och de har ett vettigt prisläge. Här har ni nummer och pris samt vilka kontater de klarar av. 
 
När det gäller större kabelskor till batterikablar eller matningskablar rekomenderar jag dessa två. Den övre tången kan vara tung att nypa större kabelskor med, men då har jag hittat detta lilla städ som fungerar perfekt. Lägg i kabelsko med kabel och drämm till med hammaren, så sitter det ordentligt. Tänk på att alltid lägga en krympslang utanpå dessa kontater, så att ingen kardel sticker ut då de är helt oskyddade. 
 
Nu är jag är inne på påse C. Jag har även börjat montera vissa elektronikboxar från Dakota digital . Dakota digital skall ta hand om alla signaler från givare och sensorer i hela bilen och omvandla dessa till digital visning på det nya mätarinstrumentet.
I detta skede har jag upptäckt att vissa kablar och anslutningar som jag behörer nu, finns i påse E eller F. Så det kan vara bra att gå in på American Autowires hemsida och printa ut alla schemor som ligger i alla påsarna för att skapa sig en bättre helhetsbild. Det är klart att man kan sprätta alla påsarna också, men jag är rädd för att det blir en väldig oreda på alla kablar och kontakter. 
 
 
Fortsättning följer. Nästa steg blir att göra klart i bagaget där batteri, huvudbrytare, huvudsäkring samt eluttag för div. utrustning skall finnas, så som kylbox. 
Efter detta kommer jag nog att testa av det som är monterat hittills, för att se att det är rätt gjort innan jag går vidare.  Kommer elfläkten starta när tändningen slås på. Kommer startmotorn vara spärrad om det ligger en växel i, kommer vindrutetorkarna gå åt rätt hål ???????? 
Håll tummarna!
 
 
 
 
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela