Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Kampen mot rosten, part 4

Publicerad 2020-09-26 11:03:02 i Allmänt, Chevy -55,

Då har jag börjat att titta på hur man skall göra med ytrosten på utsidan av bilen, eller patina som det så fint heter. Vissa personer älskar detta och till och med motivlackar rost patina på sina bilar. Men inte jag, här skall det bort för ny fin lack. Här är lite bilder på hur det set ut när jag startade.
 
Här har vi en del av motorhuven.
 
Taket är ordentligt angripet och blir en utmaning att fixa, men det skall nog lösa sig. 
 
Bakluckan ser inte så vaker ut den heller. 
 
Jag började med att kolla vilka slipmetoder som fungerar bäst utan att ge för stora skador i plåten. Har man möjlighet så är blästring ett bra alternativ. Här har jag testar lite alternativa metoder. 
1. En så kallad flapdisk inköpt på Biltema nr:19-264, den ger riktigt fula repor i plåten.
2. En typ av Scotsprite trissa, finns i olika grovlekar hos t.ex. Verktygsboden. De var lite svårjobbad och vart snabbt igensatt av färg. 
3. En typ av Spydoflex (Även kallt Negerkrull) inköpt på Biltema nr: 20-234. Denna ger också ganska tuffa repor i plåten. 
4. Testade också en vanlig oscillator slip med 60 papper på och det gick ganska bra. Dock tog den inte bort så mycket rost.
5. Det bästa som gav minst skador var vanligt färgbortagningsmedel, som man låter ligga på och sedan tar men en spackel skrapar bort färgen och tvättar med thinner. 
Men rosten då säger ni! Kommer strax.
 
Flappdisk
 
Oscillator slip. Man ser tydligt de svarta rostporerna.
 
Nu skall vi angripa rosten på kemisk väg. Efter en hel del läsande och forskande på webben har jag hitta denna produkt som är hyllad av många, Tremans X-rost. inköpt på Ettans Mopeder & Trädgård. 2,5 l kostar 249 kr. 
 
Testade att lägga på ett par tygbitar som jag sedan hällde X-rost på. De fick sedan ligga över natten
 
Här kan man tydligt se hur rosten är "uppäten" där trasan har legat, finns ett angrepp kvar i mitten som behöver en behandling till. Alla svarta porrer är borta.
 
Så här ser det ut om man bara lägger det rakt upp på lacken utan någon förbehandling. Även här äter den sig ner i rosten och man kan sedan slipa bort resterna med lämpligt verktyg. 
 
Mitt bästa knep och bästa resultat är att ta bort all förg med färglösare, skrapa bort med en spackel och tvätta sedan av det sista med thinner. OBS! använd gasmask och ventilera ordentligt. Skyddshandskar är också bra att ha. Därefter slipa med en stålborst trissa. Då ser det ut så här. 
 
Övre delen har här fått en natts behandling med X-rost under en handduk. Häftigt Va!
 
Här ser man bägge sidona på huven. Man tror att det är ny plåt som ligger längst upp i bilden. 
 
Nu tar vi andra delen av huven. På med handduken som dränkts in i X-rost. Man kan med fördel täcka över med en plastsäck eller dyligt för att öka effekten. 
 
Sista fjärde delen klar, övriga delar är sprayade med zinkpriner som rostskydd, till det är dags för riktig lack. Passade på att fixa till en liten buckla i huven också när den ända allt var ren och fin. (gula fläcken)
 
Efter att jag tvättat bort den R-rost som legat kvar har jag gjort en rejäl slipning med stålborst triss på vinkelkapen för att få bort det allra sista lilla rost som eventuellt kan finnas kvar. 
 
Ni känner säkert igen dessa trissor sedan slipning av cupegolvet. Gör ett bra jobb även på utsidan. 
 
Här har jag försökt ta en närbild på slutresultatet och man kan se att "porerna" är fria från rost och metallen är helt ren. 
 
Nu var det bara att ta sig an dörrarna på samma sätt. Då de inte var lika angripna av ytrost har jag bara tagit bort färgen där man sett rost. 
 
 
Här har jag tagit bort all färg på fönsterramen, för att se att det inte finns några konstiga lagningar eller rost under färgen.
 
Nu är det dags att lägga på X-roste och fixa det sista, sedan på med grundfärg och vänta på lack. 
Hoppas detta stycka har vart till någon hjälp för er som skall eller håller på med samma sak. 
 
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela