Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Renovering av växellåda del 2

Publicerad 2018-12-30 17:45:55 i Allmänt, Camaro -68,

För att kunna fortsätta att plocka isär lådan måste man lossa på en speciel mutter som är av storlek 41, den är smal och svår att komma åt. Man kan självklart köpa denna specialnyckel för 40 $ i USA, men kan också göra en egen. Köpte en 41:ans U-ringnyckel på Biltema för 90 Kr. och en timme med kapmaskinen, så var den klar. Hade vart snyggare mer en fräs, men det har jag ingen !!!
 
Den var dock inte helt lätt att lossa. Fick sedan lära mig, om man lägger i 2:ans växel, samtidigt som man vrider växelreglaget för backen i läge back. Då låser man hela lådan och det går lättare att få loss muttern. Jag använde en stor rörtång, det funkade det med. (Axeln skulle ändå bytas i mitt fall)
 
 
När denna mutter väl var borta, kan man börja lossa på det mesta. Jag lossade sedan bottenstocken och knackade ut axeln med hjälp av en förlängning till spärrskaftet.
 
 
 
Sedan var det bara att lyfta ut hela drevsatsen. med mellanvägg och allt.
 
 
Det var inte så vaker syn när man fått ut allt. Bara sätta igång och sannera olja och metallflis.
 
 
 
Tur att man skall dit med nya kullager.
 
 
Sedan var det dags att börja klocka bort alla drev från huvudaxeln.
 
 
Ett drev som sitter ditpressat och inte går att få bort utan hydralpress är drevet till hastighetsmätaren. Tur att man har en press på jobbet, med den gick det gallant.
 
 
Trixet är att man låter de flesta drev sitta kvar på axeln, så använder man dem att pressa upp hastighetsmätar drevet med.
 
 
När detta är borta är det bara att plocka bort drev efter drev. Som en novis som jag är, skrev jag lite fusklappar, så jag skulle hålla reda på allt och i vilken ordning allt satt.
 
 
 
En viktig detalj är att hålla reda på. Är var drevet för hastighetsmätaren sitter på axeln innan man pressar bort det. Det kan ha tre olika placeringar beroend på viken sida på lådan som man ansluter hastighetsmätarvajern. Gör som jag, ta ett foto och ha kvar. Förresten så skall denna värmas och krimpas på när man sätter ihop den nya axeln. SLÅ INTE DIT DEN! då blir den missformad och mätarnålen kommer att hoppa.
 
 
Nu återstår "bara" rengöring av alla delar, inoljning och infettning. Jag körde även av husen i blästerboxen, så att de vart rena och snygga. Körde igenom alla bulthål med gängtappar för att få bort gammal gänglåsning. Mer om detta i del 3.
 
 
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela