Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Rodden till salu

Publicerad 2021-05-09 15:48:28 i Allmänt, Ford T-23 Rod,

Nu skall jag sälj min T-23:a eller T-bucket som många kallar den. Från början var det min bror Stephan som köpte denna. Men av olika anledningar fanns inte tid att slutföra bygget. Den gick då under arbetsnamnet Kajsa. Jag köpte den av honom i slutet på 2015. Därefter satt arbetet igång att få den körbar. Jag bytte till en större motor och en annan automatlåda som följden med i köpet.

Under sommaren 2018 vart den godkänd av SFRO som egenbyggt fordon med ett nytt registrerat bilmärke Rodden. Så vi kallar den nu för Rodden Kajsa.

Senare under 2018 gjordes en registreringsbesiktning och den fick då nytt regnummer BWB546 och det gamla numret NEM826 skrotades. Kort därefter gjordes en kontrollbesiktning och den fick efter det köras på gatan för första gången. Därefter gjordes en ny registreringsbesiktning våren 2020 för att få köra utan skärmar, samt att få den besiktningsbefriad för all framtid. Hela bygget finns dokumenterat med 650 bilder samt dokument och kvitton på allt. Här har ni en glad gubbe som har byggt sin egen bil. Och nu var den godkänd. 

 
Sedan var det dags för registreringsbesiktning nr två våren 2020. Denna gång utan skärmar, så som en riktig Rod skall se ut.
 
Nu är det vår 2021 och det vart en liten tur i vårsolen. 
 
 
 
Lite bilder på den fina 331:a motorn. 
 
 
Framvagnen är uppbyggd av Volvo delar och med ett Wattlink system som är ganska ovanligt i dessa sammanhang, men fungerar mycket bra. 
 
Bakaxeln är en äkta Jaguar, som det skall vara på en riktig Rod. 
 
Cupén är lite spartansk, men innhåller det som behövs. bagaget får man ha i knät på passageraren.
 
Det finns även skärmar med kompletta montagefästen om man av någon konstig anledning vill sätta på dem. 
 
Även skärmar bak finns. 
 
Hastighetsmätare har en lite speciell historia, det är en gammal Ford mätare från 30-talet som går baklänges, Ja! alltså visaren roterar i vänstervarv. Jag lyckades få till detta genom att beställa en specialbyggd mätar vajer från en kille som bara håller på med g:a bilinstrumet. 
 
 
Slutligen lite data: 
Motorn är en 331: med Mussepiggtoppar. 
Automatlådan är en TH400 låda.
Bakaxel är en äkta Jaguar.
Framvagn är från Volvo Amazon.
Rattstång och styrväxel är från VW Transporter
Hela bygget finns som sagt dokumenterat med c:a 650 bilder, Samt att det finns dokumentation och kvitton på allt som är gjort och bytt. 
 
Priset då? Jag hade tänkt mig 169.000 Kr. Prutat och klart. 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela