Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Nu vänder vi på Sandys kaross

Publicerad 2021-02-26 17:43:18 i Allmänt, Chevy -55,

I väntan på olika chassie delar från USA, som skall vara till ramen och hjulupphängningen, sätter vi upp Sandy, vår Chevy -55:a i karossnurran igen, detta för att enklare kunna göra arbeten på undersidan av karossen. 
 
Nu skall vi vända upp och ner på hela karossen i snurran, det blir lite spännande. Nu är vi halvvägs !
 
Man få kolla flera gånger så att allt går bra, att det inte är något som tar i eller lossnar. Samt att ha koll på att upphängnings fästerna håller för denna ovanliga belastning.
 
Nu har vi vridit runt allt 180 grader och det ser bra ut. 
 
Det man måste tänka på när man vänder en kaross på detta sätta är att fästpunkterna belastas med totalt omvända krafter. Fästerna är gjord för att karossen skall stå på ramen inte hänga upp och ned i dem.  När det gäller upphängningen fram har jag räknat med de skall klara av samma kraft åt bägge håll. Fästbalkarna sitter svetsad i torpedväggen och skall klara av kraften även från fel håll. Se de röda pilarna. 
 
Bak är det lite besväligare då infästningen endast sitter fast i en balk under bagagerummet. Detta går bra när karossen står i rätt läge och bilen står på denna balk, men nu hänger hela tyngden upp och ned. Det är större delen av karossentyngden son vilar på denna punktsvetsade balk, se den röda linjen. Skulle denna vara rostig eller dålig svetsad så rasar hela bilen ner.........
 
Jag har därför förstärkt detta inne i garagerummet med två st. fyrkantsjärn som gör att vikten inte kommer på den punktsvetsade kalken, utan fördelas på hela bakdelen av bagagerummet. (Bilden är tagen upp och ned, nu när den hänger i snurran)
 
Som hjälp på andra sidan har jag lagt en enkel balk utefter hela bakdelen som sedan snurran fästs i. Har dragit ihop hela paketet med två M10 bult. Blir stadigt och bra. Men ni ser tyngden på de röda fästerna järnen från snurran som pekar snett nedåt. 
 
När jag inte behöver snurra karossen för olika typer av arbeta har jag ställt dit min motorlyft och satt en kjetting mellan fästerna för besintanken och gör en extra avlastning på de bakre fästerna till snurran, bara som en extra försäkring
 
Nu kan jag börja slipa rosten på insidan av taket. samt försöka ta bort så mycket underredsmassa som möjligt in det blir blästringen och lack av underredet. Nu kan man också se in i hjulhus med mera, för att se om något behöver åtgärdas. 
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela