Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Gör om gör rätt!

Publicerad 2021-01-31 15:59:21 i Allmänt, Chevy -55,

I detta avsnitt tar vi ett par steg tillbaka och gör om samt tänker om. Vid mitt besök hos plåtslagare Henrik Larsson fick jag en massa goda råd hur man skall jobba med plåt och lack. Det var framförallt två saker. 1. Den grå Zink primern som jag använt och sprayat på alla plåtrena ytor är inte bra för vidhäftning av lacken utan den måste tas bort. 2. Att blästra på "enkelplåt" så som skärmar, tak, motorhuv och bagagelucka är inte bra, då det är stor risk att plåten slår sig av värmen som blir vid blästring. 
 
Som ni kanske kommer ihåg så såg framskärmarna ut så här från början. 
 
Efter slipning, behandling med X-rost samt laggning av lite bucklor med spackel såg det ut så här. Okey tyckte jag. 
 
 Jag sprayade på Zinkprimer på alla delar av skärmen som var plåtren och röd rostskyddsprimer på ställen där det var gammal färg och lagningar. Färdig....... Trodde jag!!!
 
Allt måste bort igen, så det är bara fram med thinner burken och börja torka bort allt för att få bort all Zink, sedan skall det slipas plåtrent på alla ställen förutom lagningarna. Ingen gammal färg får finns kvar, då den kan "skära" sig med nya lacken.
 
Samma sak här, tyckte att jag målat så fint och gjort allt klart. Bara tvätta bort all färg igen. 
 
Allt renslipat, till och med dörrkarmen och fönsterramen är rena från Zink primern. Endast lite skyddsfärg över lagningarna finnd kvar, detta för att se vilka som är klara och att de är raka och släta. 
 
Att blästa på enkelplåt
Det är inte att rekomendera. Jag som tänkte göra det enkel för mig och blästar alla saker på insidan där krav på ytfinish inte är så stor. Men det är bara att ge sig på dessa ytor också. 
Så här se t.ex. huven ut på insidan, inte så snygg, hade vart skönt att bara kunna dra på med blästern - Klart - Måla - Färdig. Men inte! Dock går det bra balkar och dubbelplåt. 
 
Med behandling med X-rost och min nya monsterslipmaskin blev resultatet så här. Samt några timmars jobb, så klart.................. Nu får kanter och tvärbalkar vänta på blästring. 
 
Samma sak med insidan på framskärmarna, här ligger det indränkta tygtrasor med X-Rost, som är täckta med Gladpack, så att de inte skall torka för fort utan etsa bort rosten långsamt över natten. 
 
Halva skärmen klar. Häftigt resultat, eller hur? Men ändå blir det någon vecka till med Thinner, X-rost, spackling och slipning innan alla bitar har gåtts igenom igen. Dörrarna är ju kvar också. Phuuu
 
Ovansidan på motorhuven slipad och klar för lack. Som sagt, bet blir bra men vilket j-ä extra jobb man drog på sig bara för att man trodde att Zink var bra rostskydd. Vilket det också är om man inte skall lacka över det. 
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela