Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Förberedelse för att montera bakaxel & 4-link

Publicerad 2021-03-21 12:44:11 i Allmänt, Chevy -55,

I detta avsnit av bloggen blir det mycket fikonspråk och humbo jumbo. Men det finns säkert många av mina bilhobby kompisar som kan få en hel del tips och ideér. Jag har ägnat ganska många timmar framför Youtube och läst åtskildiga artiklar om detta kära ämne. Jag kommer att dela med mig av de bästa länkarna jag hittat. Det är en sån här 4-link som skall monteras för att få en modern upphängning av bakaxeln. 
 
Den ram från 1955 tillverkades inte med dagens morderna svetsrobotar och jiggar, utan här har man svetsat allt för hand och det har därför blivit som det blev och allt sitter inte rakt och på samma ställen på hö. och vä. sida. Jag börjar med att försöka hitta en mittlinje på ramen men hjälp av en lasermätare. 
 
När jag fått koll på denna, började jag kryssmäta till olika punkter för att så att jag låg rätt med min mittlinje, Glöm att mäta mot olika fastsvetsade hållare och förstärkningar, det kan skilja flera cm från ena sidant till den andra. Men hål i ramen verkar vara bra kollpunkter. 
 
Här har jag nu hittat min mittpunkt som jag kan börja märka ut saker ifrån. Jag sätter fast den med tvingar så att inget skall röra på sig när man håller på att jobba.
 
 Nu gäller det att hela ramen måste ligga i våg åt alla håll och kanter. Då min lyft står på ena sidan av garagegolvet har jag ett fall mot golvbrunnen som gör att allt lutar lite ditåt, detta får jag chimsa upp så att den blir rak.
 
Jag kom hyfsat nära en rak linje, 0,08 grader får anses som rakt. 
 
När nu allt är rakt och jag har hittat min mittpunkt, så kan jag börja mäta upp var de nya fästerna och balkarna skall sitta. Här på denna bild skall balken för övre fästerna för Coil Over dämparna sitta. Enligt instruktionerna skall den vara 2 1/4 " bakom mittpunkten på rambågen.
 
Här skall den nedre balken för 4-linkstagen sättas. Den skall sitta 2" bakom centrumet på hålen i ramen. Alltså väldigt nära fästet för karossen. Får se hur det går att svetsa där. (den blå linjen)
 
 För att nu kunna mäta upp alla vinklar på hela drivlinan så måste motor och växellåda lyftas på plats. 
 
Det vi nu skall ta reda på är något som kallas för pinion vinklar, det är alltså alla vinlar som motor, kardanaxel och bakaxel har. det är väldigt viktigt att dessa ligger inom specifikationen. annars kommer det att skapa vibrationen när man kör. 
 
Dessa skall hålla sig inom 3 grader och det får inte luta hur som helst. Som ni kommer se så skall motor och bakaxel ha varandras motsatta lutning. Lutar motorn ned i bakkant så skall backaxeln luta upp lika mycket. 
 
Jag få börja med att mäta upp hur motorn lutar, detta gör man lättast på främre remhjulet. 
 
Som ni ser ligger jag över de tre grader som är optimalt, detta gör att jag måste höja det bakre fästet på växellådan för att få en lägre vinkel. Här har jag tillverkat 2 st 6 mm stål chims för att höja upp fästet.
 
Nu mäter vi på framsidan igen och ser hur det ser ut. Det blev 2,6 grader. Bra, då stannar vi här. 
 
Nu gäller det också se att allt följer mittlinjen i bilen, så jag lägger upp en ny laser linje och kollar hur det ser ut. Helt spikrakt. Toppen!
 
När jag skall börja kolla hur bakaxeln ser ut och placeringen av den, så upptäcker vi, (Bror Stephan har vart här och konsultat med vinklar och beräkningar.) att utgången på piniongen inte sitter i mitten på klumpen, den är förskjuten c:a 1/2 tum mot passagerarsidan.
 
Skulle vi satt upp den i center så hade hjulen då pekat ut olika mycket på hö. och vä. sida. Inte så bar. Vad är nu detta? Jag får kasta mig ut på Facebook och kolla med andra om de vet något om detta. Jag får 15 svar på några timmar med bilder och förklaringar. Så tillverkade man dem för att visa bilar har även motorn snet monterad. T.ex. Corvette bara för att man skull få plats med pedalerna. Det vart för trångt annars. 
 
Så efter detta avslöjande var det dags att sätta dit kardanen för att se vinkeln på den.  Lägger upp en ny laser linje som är centrerad på utgången av axeln på växellådan fär att kunna mäta upp fallet på axeln.
 
Med hjälp av en domkraft kan jag sedan höja kardanen till det läge som bakaxeln kommer att ha. 
Jag utgår från ramens båge där axeln skall sitta sedan läser jag av på en vanlig tummstock var laserlinjen ligger i förhållande till läger där kardansn skall anslutas. I mitt fall 9" ner fråm ramen. 
 
Nu är det bara att sätta gradskivan på axeln och se dess lutning. Det blev 4,5 grader
 
När jag nu vet att motorn pekar ner så skall bakaxel peka upp lika mycket. Så jag tillverkar en enkel konsoll att ställa upp allt i för att sedan kunna svetsa fast färsterna på axeln.
 
Nu när detta är klart kan man stoppa in alla dessa värden i en kalkulator som räkna ut pinionvinklarna åt en. Denna finns på www.spicerpart.com. Som ni ser hamnar bägge vinklarna under 3 grader. Snyggt va !!! (1,9 & 2,0 grader)
 
 
Om dessa viklar blir för stora och konstiga så kan ni se på denna länk att hel kardanen kommer att snyrra i olika hastigheter. men tror inte att det är möjligt med titta på denna film så får ni se något kul.

Driveshaft Angle and Phasing - YouTube

Detta är också en bra och enkel förklaring på allt jag gjort. 

How to properly set up and measure your Pinion Angle on your Muscle Car - YouTube

Vill man läs om sneda bakaxel klumpar så kan jag rekomendera denna artikel. 

https://www.dragzine.com/tech-stories/pinion-offset-guide-and-how-to-with-chassis-engineering/

 

 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela