Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Byte Vattenpump Honda VTX 1800

Publicerad 2023-08-28 14:29:46 i Allmänt, Honda VTX 1800,

Idag blir det ett inlägg om motorcyckeln. Jag har en längre tid brottats med att kylvatten försvinner och det läcker inte ut på golvet i garaget. Problemet har dock bara blivit värre och värre, så var tar vattnet vägen? Jag har fått fylla på c:a 2 dl vatten på 10 mil. Det är inte normalt.
 
I mitt letande på sociala medier, har jag också kommit underfund med att folk inte vet var man fyller på kylarvätska. Många letar efter kylarlocket. (som är väl dolt) Men om man tar bort vänster kåpa under sadeln, så finns ett påfyllnadsrör. Inte helt lätt att fylla på. Det är nästan helt vågrätt och hojen behöver lutas. Tratt är också bra att ha. Expantionskärlet sitter framför bakdäcket upp mot motorn. Inte så lätt att se, men det sitter där. 
 
 
Här uppe under tanken ovanför den främre cylindern på vänster sida sitter kylarlocket. Om du skall komma åt det måste du skruva loss elpanelen uppe vid tanklocket. Ta bort sadeln och lossa tanken i nerkant mot sadeln. Då kan du vika upp tanken så du kommer åt locket. Du behöver inte lossa bensinledningen som många säger och visar på You Tube. (Du ser ledningen med banjo kopplingen mitt i denna bild.)
 
Hur gick det då med läckaget? Efter att kollat oljan och avgaserna för att se om topplockspackningen var skadad, vilket den inte var. Jakten gick vidare på alla slangar och kopplingar, vilka är en del på VTX:en. Här ser man kylslangarna från cylindern som går ner bakom kåpa. 
 
Här bakom denna kåpa sitter vattenpumpen, samt alla slangar och rör. Kåpan går att lossa med 8 st insexbult. Bara att dra locket rakt ut. 
 
Efter att ha varmkört motorn flera gånger när alla kåpor m.m var borttagna, så upptäckte jag att vattenpumpen är väldigt svart på sin nedre delen (Till vä. på denna bild) Varför?
 
På alla vattenpumpar, även på bilar finns ett litet lufthål mellan själva pumpen och drivningen till den. (det lilla svarta hålet i mitten på bilden.) Är pumpen dålig och otät så läcker det ut kylarvatten i det hålet. Mycket riktigt....... Här var felet. Problemet var att det läcker bara när motorn är varm och då är den så pass varm att vattent kokar bort och kvar blir bara det svarta som är bränd glykol. Detta förklarar varför det inte blev några större pölar på golvet.
 
Efter lite konsultation från Örby MC så bestämdes att pumpen skulle bort. Ta bort alla slangar, rör, elkablar samt stödet och växelväljaren, så kan du dra och vrida ut pumpen, så skall vi kolla på den. Här är ett foto på när pumpen är borttagen, man kan även se lite svart bränd glykol på fästet för oljefiltret.
 
Det som de inte sa.... va att pumpen drivs inne i motorn och när du tar ut den så kommer all motorolja ut........ Hade vart bra att tömma motorn först. Tur att man har kattsand i garaget för sanering. 
 
Gick åt nästa en hel påse att samla upp 4 liter motorolja. Inte så kul att bara kasta iväg när oljan kostar nästa 100 kr per liter. 
 
Man brukar säga att en liter mjölk på golvet blir en j-ä massa att torka, Jag kan lova att det blir 4 liter motorolja också. 
 
Efter att skaffat ny vattenpump, nya packningar, oljefilter och ny olja samt moterat tillbaka allt, så går den som den skall.
 
Att tänka på när man skall fylla upp ett tomt kylsystem är att då måste det fyllas på via kylarlocket. Lyft tanken enligt tidigare text. Ta hjälp av en person som håller i en slag i påfyllningsröret under tanken, sätt en tratt i andra ändan på slangen, håll den högre än kylarlocket och häll på kylarvätska Försiktigt så att det inte rinner över. Kolla nivån i expantionskärlet efter att du har varmkört. Nu kan du toppa upp det sista via röret under sadeln. Kalaset slutade på 4700 kr. i delar. 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela