Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Servostyrning

Publicerad 2023-01-14 15:49:00 i Allmänt, Chevy -55,

Detta inlägg kommer att gälla konvertering till servostyrning. Det kommer bli mycket detaljer, funderingar ock kommentarer för att hjälpa andra som går i samma tankar. Efter att samlat information under hösten från Facebook grupper och Youtube har jag kommit fram till denna konvertering. Jag kommer att använda mig av en styrsnäcka från Opel Omega samt en elektronisk servopump från Volvo V50. Klart att det finns färdiga kitt att köpa från olika leverantörer för 10-20.000 kr. Men detta kommer kanske att sluta på 2000 kr. plus en del jobb. Betydligt billigare.

 
Detta är den snäcka som jag köpte på Bildelsbasen (skroten) för 600 kr. Fördelen med denna är att den har in och utlopp på insidan mot motorblocket. Vilket passar mig väldigt bra då mina grenrör går över ramen, så kallade Fenderwells. Det finns andra styrsnäckor från Omega, där anslutningarna går traditionellt rakt upp. Titta på bilderna innan du beställer. Har du vanliga grenrör så passar denna typ bättre.
 
Här har jag fått hjälp av AN3 Parts i Jordbro att ta fram adaptrar till AN 6 kopplingar så att jag sedan kan montera på högtrycksslangar i ställer för vanliga pressade slang och rör och.  
 
För att kunna börja montera den nya snäckan, så skall den g:a bort. Innan jag kapar den g:a rattstången som går direkt ner i och sitter fast i växeln, passade jag på att märka upp hur långt rattstången stack ut från kanten på instrumentbrädan, i mitt fall 28 cm. Då är det lättar att sedan mäta in den kapade rattstången.  
 
Jag kapade rattstången så nära växeln jag kunde, då finns det mycket stång att jobba med när den nya snäckan skall passas in. Blir ”lite” jobbigt om man kapar den för kort.
 
Efter att ha rensat bort allt, var det dags att börja passa in den nya snäckan, så att den kommer i rätt läge och lutning. Som ni ser är den lite längre än den g:a snäckan och skarven hamnar så klart mitt i torpedväggen. Här får man skära upp ett större hål så att den löper fritt när man vrider på ratten.
Jag tillverkade en enkel mall i wellpapp utefter hur hålen sitter i den g:a snäckan. Jag använde det nedre höra hålet på mallen som master. Man får bearbeta det övre högra lite som syns på bilden. Det man också kan se här, är att det nedre vänstra hålet är gängar, så där skall bulten skruvas in från utsidan av rambalken. De andra sitter med mutter på insidan.
 
Här har jag med hjälp av mallen märkt upp var det nya hålet skall borras för att få in den nya bulten som gängas in i snäckan. Bara att hålla borrmaskinen rakt och sikta. De övriga två hålen och befintliga bultar går att använda som de är. 
 
Nu sitter snäckan på plats med alla tre bultarna och hålet i torpeden är upptaget så kopplingen får plats.
 
Med hjälp av mitt g:a mått på 28 cm kunde jag nu stoppa ner rattstången mot den nya kopplingen och räkna ut att det skall bort 16 cm. Sedan var det bara att slipa in fästet så att den passar i den nya kopplingen och provmontera. Fästet är rektangulärt med en stoppskruv.
 
Nu var det dags för själva höljet runt rattstången som också skall kapas. Original så går detta rör ut genom torpedväggen och sitter fäst på utsidan. I mitt fall är röret från en bil med rattväxel därav de grejor som sticker ut. Då jag har golväxel behövde jag inte ta hänsyn till dessa. Jag började med att ta bort 12 cm för att se hur det såg ut. Det var för lite och jag fick ta bort 4 cm till. Så det blev 16 cm här också. 
 
För att få fast röret på insidan av torpeden, tillverkade jag ett fäste som passade i de g:a hålen i torpeden. Jag skar upp ett ovalt hål, så att man kan justera röret i längdsled, detta för att lättare kunna passa in det mot ratten på bästa sätt.  
 
För att få fast röret svetsade jag dit en liten bult som går in i slitsen på fästet, låses med mutter på andra sidan. Enkelt och praktiskt.
 
Nu kommer nästa lilla delikata problem, vi skall få dit ett avgassystem också. Som ni ser så är det trångt, mycket trångt. Men det mesta går att lösa med lite rör från Biltema en kap och en svets.
 
 Det blev till att kapa bort en bit av grenröret, stuka om fästet in till plattan som håller fast grenröret, samt att värma upp ett par av de andra rören för att banka till dem lite. 
 
Efter en stund så såg det rätt bra ut och nu gick grenröret att få på plats, även fast det är trångt.  
 
Allt på plats med lite ny vit färg och glasfiberband som skall ta bort den värsta strålvärmen från grenrören där de går över snäckan
 
Det var allt om servosnäckan. Men man måste ha något som driver den också. I mitt fall får jag inte plats med en traditionell remdriven pump till vänster (I färdriktningen) då min bil har generatorn där. 
 
 
Jag valde istället en elektrisk servopump från Volvo V50. Det är många som använder denna typ av pump inom drifting och racing. Så det känns tryggt. (Finns många filmer på Youtube om konvertering till denna typ av pump) Den är hyfsat liten samt att den har behållare och pump, allt i ett. Det är smart och praktiskt. Även denna är köpt på Bildelsbasen. Pris 500 kr. 
 
Originalfästet ser stadigt och bra ut och är med gummibussingar som tar bort ljud och vibrationer från motorn i pumpen. Nu skall jag försöka hitta en bra plats där jag kan bygga in den. 
 
Här på sidan av kylaren ser ut som en bra plats, lätt att komma åt och enkelt att se oljenivån.  
 
Jag svetsade fast ett järn i rambalken, satte dit en pinbult ner till frontplåten och sedan på baksidan ett fäst till kylarramen. Stadigt och bra.  
 
Inkopplingen är hyfsat enkel, det är plus och minus till pumpen sedan en grå/blå kabel som skall ha +12 v för att starta pumpen, denna har jag kopplat till tändningen, så när bilen startar går pumpen igång. Finns även CAN BUSS anslutning, men denna behövs inte i detta montage. OBS! Det är några sekunders fördröjning innan pumpen startar, så bli inte rädd om pumpen inte startar direkt. Jag har dessutom lagt in en extra switch, så jag kan starta pumpen manuellt, bra om man t.ex. vill flytta bilen i garaget och inte vill eller kan starta den. När du köper pumpen, säg till att du vill ha kontaktdonen med, så blir det lättare att installera. 
 
 
Monterat och klart. Jag valde att sätta en säkring på 40 A direkt till anslutning till pumpen och mata den direkt från plusspolen på generatorn, då får den powern som den behöver.
 
Denna bild är tagen underifrån bilen. Här är de nya slangarna med AN 6 kopplingar på plats, Även dessa är måttbestälda och köpta på AN3 Parts. Tänk på att vanliga stålspunna slangar inte håller för detta tryck. Måste vara en speciell högtrycksslang. Pumpen lämnar 400 psi. och det klarar inte en vanlig slang. Denna som AN3 Parts säljer håller för 1000 psi. Returledningen kan dock vara en vanligt gummislang för hydralolja. Här ser man också det nya grenröret som nu går snyggt över styrväxeln. Det var allt för denna gång. Hoppas du fått lite tips om du skall göra något liknande. Har du frågor så får du gärna ställa dem på min mail [email protected]
 
 

 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela