Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Bromsproblem

Publicerad 2022-05-30 16:43:00 i Allmänt,

Efter att ha kunnat starta upp bilen och börjat testa av alla funktioner, så är det dags för bromsarna. Det visar sig att jag nästan inte har någon bromsverkan alls på bakhjulen. Med bilen upphissad och bakhjulen snurrande på driven på tomgång, går det nästa inte att stoppa hjulen trots att jag "står" på pedalen. Något är tokfel.
 
Då alla delar till bromsarna är köpta från Wilwood, som är en av värdens största leverantör på sport och eftermarknades bromsar. Då tror man att allt skall fungera som en dröm, men icke !!! Efter att gjort en fråga på vår FaceBook grupp "Classic ´55 ´56 ´57 in sweden" så fick jag massor av tips och förslag. Det verkar som många har haft liknande problem oavsett märke på grejorna. Jag tänke gå igenom vad jag gjort. Säger inte att detta är rätt eller fel utan det är min amatörmässiga felsökning och teorier. Mycket info och data är hämtat och kopierat från nätet. Hoppas att det skall ge dig som har likande problem en vägledning.
 
Först startade det med att jag ville dubbelkolla att systemen var luftade ordentligt. Då jag gjorde den första luftningen med däcken på, så såg jag inte att det fanns dubbla luftnipplar. Till mitt försvar för detta fatala misstag skall sägas att detta är första gången jag har så här fina ok med 4 kolvar och fyra luftnipplar.
 
Men läser man istruktionerna så står det ju där. Men som en riktig man läser man ju inga instruktioner förrän det går åt h-e, då kan man sänka sig till att göra det!!!!!
Alla fyra hjulen togs bort och nu gjordes en riktig luftning. Tyvärr blev inte resultatet så mycket bättre  som jag hade hoppats på. Kanske en ökning med 10%. Så felsökningen fortsätter.
Som ni nu säkert förstår så kommer detta inlägg att bli med mycket "fikonspråk" för de som håller på i denna värld, ni andra får ha överensende med detta. 
 
Då jag tyckte att pedalen tog väl långt ner mot golvet mätte jag upp det som kallas för Pedal Ratio, det är förhållandet mellan pedalens längd och vart armen in till servot sitter fast. Detta skall vara c:a 3:1 om man har bromsservo. Mitt Ratio var på tok för högt, så jag fick borra ett nytt hål och sänka armen så mycket som det gick, ni ser det nya läget och det g:a hålet på bilden. Den nya ration blev 3,75:1. Inte optimalt men bra mycket bättre och det blev en väldig skillnad på pedalens läge när man bromsar. Tyvärr gjorde detta inte heller något åt problemet med dålig bromsverkan. 
 
Gick även här igenom Wilwood instruktioner hur pedalen skall röra sig och vilka mått man skall hålla sig inom. Allt stämmer.
 
För att vara riktigt säker på att huvudbromscylindern (HBC) var fri från all luft, demonterade jag den och luftade den på bänken i horisontelt läge. I bilen sitter den lutad, vilket gör att det kan bli luftfickor, specielt när HBC:en är helt ny. (Fick detta tips från kompisar på fejan)
 
Ett annat tips från fejan vara att mäta upp spelen på HBC:en. Dels att pedalen har ett spel på c:a 5 mm in till servoklockan, detta så att inte vakumet ligger på hela tiden. Dels att den lilla tappen som sitter mitt i klockan och som skall in i HBC har ett glapp på 1-2 mm. Om man inte har specialverktyg för att mäta detta, går det bra att sätta dit en bit modellera eller likande, montera på HBC och sedan ta bort den, då se du hur stort spel du har.
 
När allt var återmonterat igen, samt att hela systemet luftas en gång till, så återstod samma problem. Nu börjar det bli jobbigt. Vad göra?
 
För att riktigt känna efter hur illa det är, tar jag ut bilen och testar på uppfarten. Det slutar med att jag åker med låsta framhjul in på garagegolvet och håller på att ramma arbetsbänken. Avslag på tändningen och ett rejält ryck i handbromsen räddade situationen. 
 
Ett ytterligare tips på fejan. koppla bort reduceringsventilen. Jag gjorde det och drog ett nytt eget separat bromsrör direkt till ena bakhjulet. Detta för att komma från alla tänkbara felkällor på rör och fördelningsstycken.
 
Det visade sig vara ganska bra, hjulet stannade hyfsat snabbt när jag bromsade, så jag höll på att testa i olika hastigheter för att se hur det skule gå, men bromsförmågan vart bara sämre och sämre ju mer jag höll på? Kändes som bilen drev på mer och mer. Jag fattade då inte vad det berodde på?
 
Efter att ägnat många timmar på webben och Youtube, hittade jag denna artikel när jag sökte på rubriken. Nu började de matematiska övningarna för att se om alla grejor funkar ihop. Min HBC är på 1,12" Bore Size, detta ger enligt tabellen ovan en volym på 0,99 kubik in. Pedal ration är uppmätt tidigare till 3,75:1. I specen på oken står det att de rymmer 3,0 kubik in. Tar man då och delar 0,99 med 3,0 så får man ut att Pedal ration skall vara 3,0303 för att ge max tryck. Jag hade 3,75. Alltså en för stor HBC för att få det tryck som behövs till oken. Om man går ner på en HBC på 1,0" i Bore Size så rymmer den 0,79 kubik in. Gör man samma räkneövning blir det 3,0 delat med 0,79. som ger 3,7974 i Ratio och jag hade Pedal Ratio på 0,75. Vilket är nästa mitt på. Med denna upptäckt var det bara göra ett nytt test. 
 
Inhandlade en universal HBC på Hansen Racing för 1375 kr. för att testa min teori.  Bort med reduceringsventilen och tillverkade ett par nya skarvrör.
 
Efter ytterligare ett tips från fejan tillverkade jag ett stållock till HBC där jag kunde koppla på slangen från tryckluften. Köpte en bit gummiduk på Biltema som packning. Då kan man med enkelhet öppna en uftventil i taget och luften trycks ut med hjälp av övertrycket i HBC.
 
I min iver att testa detta satte jag packningen lite snett, satt på tryckluftslangen med 3 kg tryck och sprayade hela motorn och bilen med bromsolja......................
Det sades då en del ord i garaget som jag inte vågar upprepa här. Tur att grannarna inte ringde 112
 
Tur i oturen var att jag använt mig av den mindre frätande bromsoljan av silicone, med tanke på att nästan hela bilen och hela garaget sprayades med bromsolja. 
 
Efter en dag av sanering och rengöring med bromsrengöring och olika lackrengöringar så fortsätter vi historien. Tur att man är född i Oxens stjärnteckan och är envis som få.  
 
Nu är locket på och allt är rent.  Nu kan jag testa igen och jag blev betydligt gladare, när jag gjorde ett nytt bromstest på uppfaren, det gick till och med att lås upp hjulen. Men när jag skall köra in i garaget så håller jag på att åka in i arbetsbänken igen, visserligen med mycket silikonrester på golvet men bilen kanar in på golvet. När jag får stopp på bilen märker jag att tomgången är på över 2000 varv. Varför?
 
Jag försöker att ställa ner tomgångsskruven och även ta bort gasreglaget, men fortfarande är tomgången otrolig hög. Vid test näst dag är den normal igen, men i takt med att motorn blir varm ökar varvtalet igen upp mot 2000 rpm. lägger man i en växel så vill bilen dra iväg.  Automaten trycker på allt den kan. STAL talet är troligen betydligt lägre än 2000 rpm. Detta förklarar varför alla tester gått bra i början men sedan blivit sämre och sämre, när automaten vill driva på. Det är som att hålla på gas och broms samtidigt.
 
Efter att ha plockat bort förgasaren och fått hjälp av min "motorguru" Mats Appelgren & c:o, visar det sig att denna lilla röda plastbit som sköter om choken har fastnat och går för trögt, det gör att det är den som styr tomgången. så vid mina tester har choken matat på gas hela tiden isället för att släppa choken, inte konstigt att det gått galet. 
 
För att nu verifiera att allt tryck är rätt köpte jag denna bromstrycksmätare på Dalhems för strax under 1000 lappen. Det inköp skulle jag gjort dag ett, då hade jag nog löst detta betydligt enklare......
 
Monterade den på alla fyra oken och mätte upp värden på 1000-1200 psi på alla oken. Vilket är exakt vad det skall vara. Yes !!! äntligen är vi på banan igen. 
 
Nu monterades reduceringsventilen tillbaka och jag kunde ställa in rätt tryck för bakhjulen till 850 psi. 
Normalvärden fram med servo skall vara 1000-1200 psi
För bak bör det ligga på 800-1000 psi
Detta gäller för skivbromsar. Trummor har betydligt lägre värden. 
 
Nu kunde vi äntligen gå vidare i bygget med att åka iväg för att ställa in framvagnen. 
Men vad var det nu som var fel? Här kommer en summering.
- Pedal ratio var fel, för högt. Skall vara runt 3,0
- HBC var för stor, minskning från 1,12" till 1,00" (-25%) ger högre tryck.
- Choken på förgasaren trasig vilket gav för stor drivning på hjulen vid varm motor. 
- Kom ihåg att kolla packningen ordentligt innan du sätter på 3 kg tryck på bromscylindern. 
 
Hoppas att detta kommer att hjälpa någon och ni som inte bygger bilar, kanske kan förstå vilka problem vi kan ställas inför, lösningen låter skit enkel, men vägen dit tar många, många timmar. Tror att jag höll på i två veckor med flera timmars jobb varje dag.........
 
 
 
 
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela