Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Hastighetsmätaren

Publicerad 2018-01-21 16:48:36 i Allmänt, Ford T-23 Rod,

Fick med en gammal Ford hastighetsmätare med Rod projektet. Vet inte årtal på den, men kan tänka att den är rätt så gammal med tanke på utseende och att den bara går till 120.
Hur får man denna att fungera med en TH 400 låda? Storlekar på vajern, fästen för muttrar, gänga m.m.
Efter en del forskande på webben hittade jag Instrument JIGE AB i Leksand. Ringde dem och fick snacka med Ove Stålberg som inte alls tyckte att detta var ett problem, bara en kul grej att lösa. Ge mig bara alla mått så fixar vi till det.
Tydligen finns det en standard på alla mätare och växellådor i all dess tid som är på 2,6 mm. För att testa detta slipade jag till en spik till 2,6 mm och prövade med och det stämde. Sedan hade alla biltillverkare lite olika storlekar på muttrarna.
Jag mätte upp längden på vajern till 130 cm och levererade alla data till Ove som skulle fixa till detta. Veckorna gick och jag hörde inget, så jag slog honom en signal, jo då han hade koll på detta och väntade på lite delar från Tyskland. Veckor gick till månader och jag nästa glömde bort den. Men helt plötsligt kom ett paket på Posten från Instrument JIGE.
Den såg riktigt bra ut, så det var bara att krypa under Rodden och montera, allt fungerade perfekt, Rätt längd, rätt vajer, rätt muttrar, bara plugg and play. Otroligt imponerande.
Lite häftig att se att det fungerade klockrent, dessutom går den åt fel ???? eller rätt håll !!! Från höger till vänster, det är lite extra ballt. Nu återstår bara att se vad den visar? Är det km/t eller miles/h? och vad ställer utväxlingen i bakaxeln till, samt de stora bakdäcken. Men en provkörning i vår kommer att visa detta.
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela