Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

En Track day på Mantorp

Publicerad 2018-09-08 16:00:19 i Allmänt,

Måndagen den 20 augusti tidigt på morgon bar det av till Mantorp för att köra lite på bana och se om mina nya kunskaper från Kinnekulle Ring satt kvar.
Bilen lastad ock klar redan på kvällen innan, så det var bara att sätta sig bakom ratten och köra iväg. Kom till Nyköping innan det började regna, som tyvärr höll i sig hela vägen till Mantorp.
Parkerade bilen i depån under tak och gick på förarmöte. Enligt alla väderappar skull det regnet sluta vid 11 tiden. Så det var bara att ställa sig under tak och titta på de dårarna som ändå gav sig ut på banan. Det gick mycket på tvären och tyvärr var det en Lotus som sattes i räcket. Tråkigt. Men jag höll mig.
Till slut tittar solen fram och banan torkar upp. Dags att göra sig klar för första heatet.
Det strömmar till bilar och depån börjar fyllas på med den ena gosaken efter den andra.
Efter att ha kört några varv och testat mina kunskaper slog jag till med ett personbästa på 1:37:98 och kapade mitt rekord med 4 sek. och 24 tiondelar, jäkligt kul. en snitthastighet på 135,2 km/h och en toppfart på 191,6
km/h. Inte illa med en bil som är 30 år gammal.
.
Tyvärr slutade dagen i moll !! När det bara var 15 min kvar på sista stinten, kom jag i full fart ut på start och målrakan, då det smäller till i hela bilen och växelspaken sätter igång att skaka. Det var bara att slå av allt och rulla ut i gräset och vänta på bärgare. Väl i depån konstateras att det låter mycket illa från bilen när vi försöker att starta den. Bara att lasta, packa och åka hem.
Väl hemma blev det att börja leta efter vad som hänt, mest orolig var jag att motorn skulle gått sänder, men allt tyder på att den är hel, likaså känns kopplingen och tryckplattan okey. Kardanen och bakaxeln är hela. men när jag prövar att driva runt allt med en växeln i så finns ingen drivning på någon växel.
Bara plocka ner del för del.
Nästa steg blev att ta ner lådan, alltid lika kul att göra det underifrån. 35 kilo "klump" som man skall balansera mer utan att man klämmer ihjäl sig. Sist fick jag den rätt över bröstet och var glad att inga revben gick.
Här ser vi eländet. Alla kugg på ingående drev är borta.
Vad kallar man detta? Kugghjulsmos !!!! Var inte så många stora bitar kvar.
Plockade upp lite bitar med magnet från botten på lådan.
Efter att skrivit om mitt haver på Face Book gruppen för Gasoline Street Week så fick jag lite glade tillrop och hjälp på vägen, detta har tydligen hänt flera, se hö sida på bilden. Tricket och tipset är att bygga om lådan till en M22 där kuggen är mer rakskurna och därmed klarar mer effekt, se vä. sida. Så nu håller jag på att leta efter nya grejor till ett bra pris. Men dyrt blir det i alla fall. Så nu är det färdigåkt för denna sesong.
 
   

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela