Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Dragkrok till Cheva 55:an

Publicerad 2020-08-31 19:12:10 i Allmänt, Chevy -55,

Tänke att det kan vara bra med en dragkrok på 55:an. vem vet man kanske skall dra ett släp eller en liten husvagn någon gång i framtiden. Efter en del forskande fick jag tips via Facebook gruppen "Classic `55 `56`57 in sweden" Att ett dragpaket till VW Passat skulle var lämpligt att bygga på. Sagt och gjort, jag beställde ett kit från Skruvat.se.
 
Detta är vad som kom. Artikelnr. 515768. Passar till VW Passat 10/2010 och framåt. Det är en krok från Steinhof som är avtagbar och priset är 2550 kr. Till detta beställdes även ett komplett kabelkit med reälbox för 13 polig konrakt. Artikelnr. 516902. Pris 535 kr. 
En smart finess med denna krok föutom att man kan ta bort själva kroken när man inte vill ha den på, är att själva kopplingskontakten sitter på en "led" så den kan man vika upp under kofångaren så då syns inte den heller. Smart!!
 
Hissade upp den som den var, bara för att se hur det skulle passa. 
 
Konstaterade ganska snabbt att hela balken med krokfästet måste upp under kofångaren, vilket jag också sett att andra har gjort. 
 
Passade på att mäta in lite standardmått när den ända satt där. Dragkulan skall var min 50 mm från kofångaren eller karossen. 
 
Sedan skall måttet från marken upp till centrum på kulan vara mellan 35-42 cm. 
 
I detta fall var det precis 35 cm. Men då skall ju hela balken upp c:a 6-8 cm innanför kofångaren. Så det kommer nog att bli bra. 
 
Efter att mätt upp hur långt det är mellan rambaklarna bak där krokbalken skall upp, kom jag farm till 97 cm. Alltså skall 4 cm kapas av balken. OBS! Tänk på hur du mäter här, då originalstagen inte sitter vinkelrätt på balken. Viktig att du har måttet 97 cm kvar. Detta beroende på vilken sida du märker ut på.
 
Fram med kapen och skär av balken. Mät en gång till innan du kapar, inte kul om det blir fel.... Detta är vad som blir kvar efter kapningen. 
 
Jag införskaffade två 8 x 60 mm plattjärn med en längd på 63 cm. Dessa kan man då lägga utefter rambalken och använda befintliga hål i ramen.
 
 
Om man sedan tar bort niten som håller fast tvärbalken och sätter dit en bult istället så får man 3 st kraftiga ställen att skruva fast plattjärnet på. Ett tips vid uppmätning av hålen, är att sätta dit två stycken pennor i hållen när du skall prova plattjärnen. då kan man sedan från avansidan på rambalken snurra på pennorna och få exakt var hålen skall borras. Sätt fast plattjärnet med en tving i rätt läge. 
 
Jag gjorde ordning plattgärenen först och provmonterade dem. Jag lät plattgärnen sticka ut 65 mm mot kofångaren så att dragkroksbalken kund ligga upp på plattjärnen. Om du har en Two pice frame, kan det vara bra att slipa till svetsarna utefter ramen så att plattjärnen ligger så bra som det går. 
 
Jag satte ett par kraftiga brickor på ovansidan för att avlast så mycket som det går. Har använt 7/16 (11 mm) bult, 114 mm långa med låsmuttrar. Den korta bulten i stället för niten är 7/16 x 30. Det gå också med M12 med då blir det väldigt lite justeringsmån i balkhålen. En M12 bult som monteras med ett 8 mm järn skall vad jag hört klara av 10 ton i dragkraft innan den går av. Så det bör hålla.
 
När allt var på plats loppade jag dit alla bitar för att bara sätta allt på plats. Lättare att sedan kunna ta ner allt och stå vid bänken och svetsa ihop allt ordentligt. 
 
Som ni ser har jag även lagt till ett litet diagonalstag för att stötta upp allt lite mer och att det fördelar dragvikten längre fram på plattjärnet. 
 
 Nu har hela draget kommit på plats och ligger gömd mellan bakre tvärbalken och kofångaren. 
 
För att inte allt skall slå sig när man skall svetsa ihop det, monterade jag på ett tillfälligt tvärstag längst fram, innan jag lossade allt från bilen. 
 
 
Här följer lite bilder med bra mått att ha med sig. Balken 97 cm lång
 
Bredden mellan plattjärnen c: a 103,5 cm. Montera och borra på din bil så får du se vad det blir, detta är bara ett c:a mått. 
 
 Plattjärnen är 63 cm långa
 
Så här blev resultatet. Ursäkta den fula kofångaren, den skall bytas !!!!
 
Resultatet blev: 5 cm från kofångaren och 43 cm hög. Min bil är ganska högt fjädrad som den står nu utan inredning, tank mm.. Så det finns utrymme att sänka den 8 cm till och ändå ligga inom specen. Så det blir nog bra när allt är på plats. 
 
Hittade även hittat denna beskrivning på forumet, hur man använder en Volvo krok som utgångspunkt. 
 
 
Här är också en omgjord Biltemakrok. Dock är ingen av dessa avtagbara utan att skruva bort dem. 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela