Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Motorhaveri

Publicerad 2023-12-07 15:42:25 i Chevy -55,

När jag sent i höstas körde in & ut bilen flera gånger ur garaget för att kunna göra höstens alla däckskiften. Upptäckte jag att det rök väldigt mycket ur avgasrören, tänkte mest att den hade startats en massa gånger på choken och att det var kondensrök. Men det vart bara värre och värre, på hö. sida.
 
Här ser man att det rycker onormalt mycket, dock så dunstar det bort ganska snabbt, vilket tyder på att det är kondens, inte olja. Tack och lov.
 
Sedan tidigare hade jag denna kompressionsprovare. Inhandlad på Biltema med art. nr enligt ovan.
Fungerar bra med enkla snabbkoppling till alla olika adaptrar. 
 
Jag kollade upp kompet på alla 8 cylindarna och det var bara 6:an som stack ut med 8,0 i komp övriga hade 9,5-1. Inte så mycket fel men ändå inte bra. 
 
Efter att konsulterat min motorguru Mats Apelgren, tyckte han det var läge att även provtrycka kylarsystemet. Inhandlade denna box med massa olika adaptrar på Amazon för 650 Kr. Mycket prisvärt. Liknande finns på Biltema men kostar c:a 1700 Kr. 
 
Efter att bytt ut kylarlocket till en av adaptrarna i kittet, pumpade jag upp tycket till 15 psi. Därefter fick bilen stå så över natten, detta för att se om trycket höll sig över en längre tid. 
 
På morgonen efter hade tycket sjunkit till 8 psi och det hade till och med tryckt ut kylarvätska genom grenröret, ut i avgasröret, så att det droppade på golvet. Ser inte lovande ut. Det är läck !!!
 
Efter att jag plockat bort delar på motorn, för att kunna lyfta bort topplocket så upptäcker jag att det även finns kylarvätska inne i motor, som då har blandat sig med motoroljan. Nu börjar det bli riktigt illa. 
 
Topplocket åker av, det är så j-ä tungt att jag fick ta hjälp av motorlyften för att ta av det. 
 
Nu kan jag klart och tydligt se att det är 2:ans cylinder som spökar. Det står kylarvätska i den. Så mycket läcker det alltså. 
 
Upptäcker också att 6:ans kolv ser väldigt konstig ut. Det var den cylindern som bara hade 8 i komp. Nu är det inte bara ett litet kylar läckage, detta är alvarliga skador på motorn, oj oj oj inte bra!
 
Inte nog med att 6:ans kolv är skadad, nu ser jag även att 8:ans cyligerfoder ser ut att ha varit angripet av rost sedan tidigare, Cylinderfodret skall vara i stort sett spegelblank eller ev. cirkulära ränder om det är nyslipat, men inte så här illa. Detta börjar likna ett ruttet Kinder ägg, så fort man lyfter på ett skal så finns en ny överraskning/bedrövelse där under. Hur skall detta sluta?
 
Även kylkanalerna i toppen, verkar vara rejält igensatta och ser ut att innehålla massa gammal rost. 
 
Topplockspackningen ser ut som den suttit där de senaste 50 åren. Helt sönderfrätt på vissa ställen. Mera överraskningar eller är det slut nu?
 
Tappade ut oljan ur motorn och det var en grön/brun sörja, defenitivt ingen klar och fin olja. 50/50 olja och kylarvätska är nog denna blandning. 
 
Nu är det så illa att jag tar beslutet att även lyfta av den andra toppen för att se hur den ser ut. Tack och lov ser denna betydligt bättre ut. 
 
Ingen av dessa fel går att åtgärda med motorn på plats, som jag först hoppades på. Så efter att inkallat brorsan så lyfter vi ut hela motorn och växellådan. 
 
När jag plockar ner motorn ännu mera, så finns det även kylvätska i hela oljetråget. 
 
Efter att frilagt vevaxeln kunde jag lossa vevstakarna och trycka ut kolvarna. Nu kom det 5:e lagret av Kinderägget...... Man behöver inte vara något proffs för att se att denna kolvar inte mår så bra. Totalt nersliten. 
 
6:ans kolv som såg konstig ut, vart ännu värre när jag fick ut den. Inte konstigt att den hade lägre komp än de andra, helt uppfrätt. 
 
Finns även en massa övriga skador på kolvarna från något tidigare motor ras. Nu får det räcka med skit. 
 
NÄÄÄÄE DÅ........ De nya lagren som jag satte dit förra vintern ser helt bedråvliga ut. För den invigne ser man att kopparen har kommit fram på in och utsidan av lagerytan, vilket tyder på att även kamaxel är slite och måste slipas om.........
 
Bara för att jag är så jäkla nyfiken vill jag se hur oljefiltret ser ut efter alla dessa haverier. Mycket riktigt, det ser ut som det suttit i en bil som gått +3000 mil. Min bil har gått 85 mil sedan detta byttes. Aj Aj Aj så mycket skit det finns i denna motor.
 
Nu sitte motorn uppe i motorbocken och väntar på att min guru Mats Appelgren skall komma hit och titta på eländet. Går det över huvud taget att rädda och till vilken kostnade? Bli det en ny motor? Hur som helst så blir prislappen väldigt dyr. Det blir nog att dra över kapellet på bilen och går i ide, så får man se om det blir någon körbar bil till sommaren.
 
Del 2 av växellådsbytet ligger nere av förståliga skäl. 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela