Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Registreringsbesiktning två

Publicerad 2020-03-22 10:37:48 i Allmänt, Ford T-23 Rod,

Nu håller jag på att förbereda Rodden för en ny registreringsbesiktning. Varför då undrar ni säkert? För att göra en lång historia lite kortare så ligger det till så här. När Rodden reg. besikigades första gången av Carspec den 24 juli 2018 så hade det kommit nya regler från Transportstyrelsen den 20 maj 2018, att man kunde få äldre fordon besiktningbefriade. Detta hade inte Carspec koll på och visste inte hur de skulle göras. 
 
Jag fick besked att detta kunde justeras med en extra besiktning i efterhand, inom två år. När nu detta datum börjar närma sig, har jag kontaktat Carspec för att se vad denna extra besiktning innebär. Svaret är: Det finns ingen sån ???? !!!!!! Det är bara att göra en ny registreringsbesiktning om man vill få kod T12BF (BF=Besiktnings Friad) kod inskriven i registreringsbeviset. Eller göra en vanlig kontrollbesiktning varje år framöver.
 
Jag kontaktar då Transportstyrelsen med min story och försöker få dem att ändra kod då jag har gjort en riktig registreringsbeiktning 2018 enligt de nya reglerna, och det finns inga kompletteringar som skall göras. Bilen vart godkänd då. Men NEJ här är vi så härligt byråkratiska som bara Sverige kan vara. Svaret blev ett mail med ett urklipp av lagtexten och en länk till att registrera ett nytt ärende om man hade fler frågor. Case Closed. 
 
 
Jag kontaktade då igen Carspec för att få den att göra en virituell besiktning på bilen och skicka in nya papper till Transportstyrelse så jag inte skulle behöva betala 1350 kr. för besiktningen och 400 kr för vägning på nytt. För att besiktningingensingenjören skulle komma ihåg vilken bilen det gälde, skickade jag med ovan bild. Fel, Fel, Fel !!!!
 
Nu hade jag definitivt skitigt i det blå skåpet. bilen såg inte ut som den gjorde vi besiktningen. Skärmarna saknades och detta var nu olagligt. Jag visste att det kom en ny förordning den 1 aug 2019, att man får köra utan skärmar på äldre fordon. Men det som jag inte visst om var att detta kräver, vad då? Jo! En ny registreringsbesiktning........
 
Efter ytterligar en rad mail till Carspec gick de med på att bjuda på kostnaden för en ny registreringsbesiktning under förutättningarna att bilen så exakt lika dan ut som den gjorde vid besiktningen i juli 2018. Med det vill inte jag, den skall ju se ut som på ovan bild. 
 
Nu blir det att förbereda den för ytterligare en registreringsbesiktning i vår, för att få beiktningskoden T12 BF och utan skärmar, men det blir inte hos Carspec. Jag lovar dig!
 
 
Lysen bak skall vara med rätt E märkning, för att få sitta på en bil samt att det skall synas från alla håll och vinklar, dessutom max 40 cm in från bilens yttersta punkt. Det är inte så lätt att få till på en rodd. 
 
 
Inte det snyggaste montaget jag har gjort, men det är lagligt och får funka under besiktningen. 
Sedan får vi klura på något snyggare. 
 
 
Det är många mått och vinklar att hålla reda på. 
 
 
Sedan skall det finnas reflexer och skyltbelysning också, utefter sina regler.
 
 
Som tur var, hade jag sparat lite bra ha grejor sedan förra besiktningen, så att placera om framljusen på ett godkänt läge gick lättare, när stag och kablar fanns klara. 
 
 
 
Flyttade blinkersen mer permanent denna gång, uppe på lysena. Tror att det blir rätt bra sedan när lamporna får hamna på sin rätta plats. (Ej gokända dock.) På grund av att framlycktorna kommer att skymas lite av däcket om man tittar från sidan och det är olagligt. 
 
 
 Nu skall vi också fylla upp avgasrören med diskkuddar i stål, samt sätta i insatsdämparna. vilket gör att vi förhopningsvis inte får något nedslag på bullermätningen. Diskkuddarna finns på ICA Maxi. (De är i stål och klarar av värmen utan att brinna upp.) Toppenbra grejor. Doch funkar inte svamaparna som är med på bilden till detta,  de är till något annat.
 
 
Drag isär och fyll på med diskkuddar och sedan skruvar vi på ett galler, så de inte åker ut.
 
 
Efter detta skall vi bara pilla lite på förgasaren, så vi får bort lite extra effekt på motorn, ligger nu lite över vad som är godkänt. Samt att jag måste bygga om vehusventilationen på motorn, så den följer de regler som finns för avgasåtervinning. Sedan är det dags att boka besiktning. Håll tumarna att det går vägen denna gång. Tror att jag skall satsa på Dekra denna gång, de gjorde ett bra jobb med Camaron sist.  
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela