Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Byte oljepump

Publicerad 2022-12-31 09:45:00 i Allmänt, Chevy -55,

I en av vinterns olika projekt som skall göras, är byte av oljepump. Orsaken till detta är att jag har alldeles för lågt tryck på oljan när motorn är varm och går på tomgång, då faller trycket till c:a 5-10 psi. Bör vara 15-20. Vid kall motor när oljan är tjockare har jag ett tryck på c:a 50 psi vilket är bra.
 
Efter att fått tips från en vän som håller på med Drag racing, så är det denna pump som gäller. Melling är tydligen bland de bästa som finns. Köpte den hos Rockauto.com. Part no: MEL 10778 för 155$, sedan tillkom tull och moms på 650 Kr. 
 
Oljetråget gick lättare att få ut än vad jag trodde, eventuelt var jag tvungen att lyfta hela motorn en bit för att komma åt allt, men det fanns plats mellan franvagnsbalken och tråget, så tråget gick att lossa och lirka ut. 
 
Det var ganska mycket gammal olja och skit i botten på tråget, det fick sig en ordentlig rengörning.
 
Den gamla pumpen gick enkelt att lossa, sitter bara med en bult. När man tar ut pumpen kommer även drivpinnen som sitter upp till fördelaren med. Ett tips. Tänk på att ställa motorn i tändläge 1 (ett) och titta var spåret på drivpinnen är när du tar ut den, så är det lättar att få dit den nya pinnen i rätt läge.
 
Med den nya pumpen följer även en ny drivpinne med. Här ser man att fästet in till pumpen är en metallhylsa iställer för den i plast (Titta på bilden på den gammla pumpen, så syns där den bruna plastkopplingen) Denna pinnen med metallhylsa håller mycket bättre och minskar risken för haveri.
 
I ovankant på bilden ser man platsen där pumpen skall sitta. Passa på och gör rent och snyggt innan den ny pumpen skruvas dit. Nu när tråget och pumpen är borta kan man även inspektera hur resten av motorn ser ut. 
 
Jag hittade några konstiga märken och repor på undersidan av några kolvar som gjorde mig lite konfunderad. Efter att konsulterat min motorguru Mats Appelgren, konstaterade vi att kolvarna har nog vart utsatt för något motorhaveri tidigare, men då det inte fanns några lös delar eller bitar i oljan eller i tråget. Var det lugnt. Phuuuu!
 
Efter tips av Mats, tyckte han att jag även skulle titta på ram och vevstakslagren. Här har jag tagit ner två av ramlageröverfallen för inspektion. Tyvärr så har de skador efter dålig smörjning. Vet inte om det beror på det dåliga oljetrycket på tomgång som jag haft eller om det är tidigare skador. 
 
Som tur är så är inte själva vevaxeln onormalt sliten, utan det räcker med att "bara" byta lagren. Utmaningen nu är att få ut den övre halvan av lagret, utan att behöva riva ut hel motorn. Har lärt min på You Tube att det finns något som heter "Roll in and Roll out" Man stoppar helt enkelt in en liten böjd saxpinne i oljehålet i vevaxeln och sedan snurrar på motorn, då skjuts lagret runt och kommer ut. 
 
 
Tänk på att att vrida motorn åt rätt håll så att låsningen av lagret snurras ut först, annars kommer det inte att gå.  
 
Bilden är på där lagret suttit med sin låstapp. Vrid så den kommer ut först.
 
 
Efter detta var det läge att även ta ut vevstagslagren som också byts på samma gång. 
Viktigt att ha koll på dimensionen på lagren, här ser man att detta lager har en överdimension på 020. Har beställt nya lager som kanske kommer näst avecka. Då kan jag börja montra ihop allt och fortsätta men nästa vinterprojekt som blir konvertering till servocstyrning. 
 
 
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela