Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Kampen mot rosten, part 1.

Publicerad 2020-06-15 17:23:37 i Allmänt,

Då skall vi ge oss på att se hur det ser ut med de rostskador som jag upptäkt. Part 1 kommer att handla om höger golv fram vid passageraren. Här visste jag att det fanns flera rosthål i golvet som måste åtgärdas. 
Ett nytt golv samt en ny tröskellåda införskaffades via Norins Parts i Ödeshög. Tyvärr har de fått problem med sin verksamhet och stängt igen det mesta. Tror ev. att webshopen är öppen för att sälja ut det lager som finns. Annars en väldigt bra leverantör av delar till våra bilar.
Efter att ha skurit bort en lämpligt stor bit och lyckats fräsa bort alla punktsvetsar är det nu hål i golvet. Det svarta röret som ni ser är delar av det nya avgassystemet som vi byggt tidigare. 
Nu är det "bara" att mäta upp den nya och kapa upp en lämpligt stor del.
Jag lovar att man mäter både en, två och tre gånger innan man sätter kapen i detta nya plåtgolv som är importerat från USA för 2.500 spänn, blir det fel så är man körd. Men det gick bra och den passa perfekt. 
Men nu kom den stora frågan.... Varför har det kommit in vatten här och börjat rosta?
Tittar man upp under instrumentbrädan efter att man tagit bort hela defrostersystemet och kupefläkten, så hittar man några rosthål i skarven mellan torpedväggen och hjulhuset. Det ser inte bra ut. Problem !!!!!!
Efter att ha tagit bort framskärmen och satt kapen i kanten och fått bort lite rostig plåt så visar det sig att det ligger ännu längre in och mer måste tas bort för att komma åt allt.
Det visar sig att det är regnvatten som kommit in via defrostergallret vid vindrutan och som skall rinna ner bakom denna kåpa, men här samlas löv och annan skit som täpper till kanalen ut och det står fukt bakom denna hela tiden. Detta är tydligen en klassiker för rostskador på dessa bilar. 
Såg ganska ruttet ut när jag väl kom fram till "varbölden" Så här är det bara att skära bort och sätta dit ny plåt och bygga om avrinningen, så att det inte blir stopp framöver.
Så var det helt igen. Nu skall bara locket få sig en duvning men zinkfärg och lite rostskydd, sedan är det dags att svetsa ihop det igen. Jag kanske måste blästra av friskluftsintget också 
Nu är det bara att sätta ihop allt igen, rostskydds behandla, lägga på karosserikitt, sedan är detta hörn klart. Part 2 blir troligen byte av vänster träskellåda som är dålig både på in och utsida. Det blir ett lite större jobb.  

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela