Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Besiktning nr. 2 av Testa

Publicerad 2022-06-15 09:28:33 i Allmänt, Chevy -55,

Stefan från Testa har vart och gjort andra besikningen av Sandy, det är den sista som skall göras innan man får göra registreringsbesiktningen hos Transportstyrelsens besiktningsorgan. Bilen kommer att besiktigas som ett ombyggt fordon, där av detta nogranna besiktningsförfarande. 
 
I väntan på att Stefan skall komma. 
 
Efter lite rundsnack om hur bygget har gott sedan förra besiktningen och vilka frågetecken som fortfarande finns kvar, börjar Stefan sitt arbete med att kolla allt på bilen. 
 
Allt dokumenterades noga i både text och bilder. Jag fick med beröm godkänt för mitt arbeta och det känndes riktigt bra, några små saker att fixar som jag berättar mer om längre ned i inlägget. 
 
Stefan och Testa har tillstång att köra bilar som inte är registrerade eller besiktigade, nu var det dags för den första längre turen, så att vi kan ta oss till deras testplats, då skall det testa bromsar och buller. 
Nu är pulsen ganska hög, hur kommer detta gå?
 
Väl framme på testplatsen börjar problemen........... När motorn blir riktigt varm, försvinner oljetrycket på låga varv, så vi tvugna att stänga av motorn så den får svalna. När vi försöker start igen så orkar inte startmotorn dra igång motorn. (Kan vara för klen startmotor, den kan vara påverkad av värmen eller att stora motorn går tung när den är varm.) Efter några försök får vi i alla fall igång den. Phuuuu!!!!
 
Vi kan utföra de prov som behövs och både broms och bullerprov blir godkännt. Men när vi skall åka hem igen så blir det samma strul, startmotorn vill inte går runt och nu blåser vi huvudsäkringen på bilen (200A) så hela bilen är död. 
Som tur var hade jag med mig en extra säkring, men inga verktyg så vi kunde byta den. Pucko med stort P. 
Efter mycket om och men och hjälp av en bilnyckel lyckades vi till slut byta säkring och kund ta oss hem. Vilken pers!!!
 
Summeringen av Testas besiktning blev följande saker som måste fixas. 
1. Bromsoljebehållaren måste ha en varningslampa för låg nivå. 
2. Vehusventilationen måste vara sluten. 
3. Skyddsburen måste ha en "avbärare" för de som sitter i baksätet, så de inte slår i huvudet. 
4. Huvkråkan är troligen för vass, bör tas bort. 
5. Startproblem bör ses över, pinsamt om den inte går att starta på besiktningen. 
6. Styrningen är väl trög och har dålig återgång. Fetta in alla nya styrleder och gör ny framvagnsinställning. 
 
Avbärare till taket fixat tills vidare, kommer att göras och snyggare när det riktiga taket hommer in någon gång nästa år. 
 
Vevhusventilationen fixad med nya luftkåpor och slang in i luftrenaren. 
 
Nivåvippa installerad i locket till bromsvätskebehållaren. 
 
Röd fin varningslampa till bromsoljan.
 
Min fina "huvkråka" borttagen, under besiktningen i alla fall.....
 
Gjorde en liten testkörning upp till Opus i Högdalen för att se vad vikten på bilen är. 
1640 Kg. visar vågen, med halv tank och utan förare. Tjänstevikten kommer att sluta på 1640 + 25 + 75 = 1740 Kg. 
Tyvärr återstår prblemet med oljetrycket, som inte alls är bra. Efter att bytt startmotor är detta problem kvar. Har vart och köpt en dubbelt så kraftig startmotor och dubbels så dyr.... Så klart. Skall provmontera den idag. När jag skulle fylla på tanken igår. (den skall vara full vid besiktning) Upptäckte jag ett läckage vid tankmätarenmodulen. Hela dagen igår gick åt att riva ner tank, slangar och kablar, täta om infästningen till tankmätarenmodulen.
I morgon bitti bär det av mot besiktningen, först blir det regbesiktning och därpå även en vanlig kontrollbesiktning. Nu håller vi alla tummarna. 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela