Förar Licens på Kinnekulle Ring
Förarkurs på Kinnekulle ring.
Tycker man att detta med banracing är kul, så kan man ta det till en nivå till, denna gång besöker jag Kinnekulle ring för att gå en avancerad förarkurs som hålls av Åke Nybergs Projekt tillsammans med Sven Frindelius som drev Scandinavian Formula School samt STCC föraren Nicklas Karlsson.
Kinnekulle Ring byggdes 1969 av en privatperson och banan är 2072 meter lång. Banan har flitigt används av både körkortsaspiranter, säkerhetsutbildningar och olika tävlingsarrangemang sedan dess.
Alla registrerade och försäkrade gatbilar är välkomna till denna utbildning. Priset för en heldag inkl. personlig tränare och racing licens ligger på 3.800 kr. Kursen hålls även på Sviestad utanför Linköping.
Då kursen startar tidigt på fredag morgon kommer vi att åka ner från Stockholm redan på torsdag kväll, för att vara utvilad och fräsch på fredag morgon. Vi hittade ett perfekt litet mysigt vandrarhem en bit från banan.
Men nu till vad som kommer att hända innan det bär iväg på torsdag. Det är mycket som skall klaffa och vara på plats.
Senast en veckan innan avresa är det dags att boka biltransportsläp om man inte föredrar att köra dit. (Dyrt och bullrigt i mitt fall)
![](https://cdn1.cdnme.se/4737506/8-3/verktyg_5b3619ea9606ee5e488327ef.jpg)
Onsdag kväll, dags att börja förbereda sig, byta till R-däcken, plocka ihop verktyg, domkraft, bensindunkar, extra hjul, reservdelar, sortimentlådor med bult och eldelar.
Man vet aldrig vad som kan spöka under en dag som denna och man vill inte åka hem för att en skitsak gått sönder.
![](https://cdn2.cdnme.se/4737506/8-3/lastning_5b361a39ddf2b364ae33d45d.jpg)
Falkängens vandrarhem, ligger c:a 20 min från banan. De tar 260:-/natt i dubbelrum, går att lägga till 90 :- för lakan och 70:- för frukost så har man ett kompletta boende.
![](https://cdn2.cdnme.se/4737506/8-3/framme_5b361a76ddf2b364bf17fd9c.jpg)
Fredag morgon 07:00. Frukost på vandrarhemmet och sedan avresa till banan.
Framme 08:00. Tilldelning av depåplats, lossning av släp samt dags att börjar göra iordning depåplatsen.
![](https://cdn2.cdnme.se/4737506/8-3/pa_banan_5b361aba9606ee5e202db5ca.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/4737506/8-3/hasse_pa_g_5b361aec2a6b226ff5212952.jpg)
Uppställning 09:45 åkpass 1 börjar. På med full mundering. Sedan var det bara ut och köra, stanna till i depån när man ville ha goda råd av Patrik. Han åkte med 3-5 varv, sedan bytte han bil och vi fick själva träna på det han påpekat. Mitt första varv med Patrik började i lugn takt för att jag skulle lära mig banan. Men efter ett par varv tycke han att det var dags att höja riddan. Så vi ökade både farten och flyttad fram bruspunkterna. Hemligheten är att bromsa så hårt det bara går under kortast möjliga tid. Lätt sagt, men tufft att göra. Att komma med full gas in mot en 90 gradare för att vänta på Patriks signal när man får bromsa, då man är helt säker på att detta kommer att gå åt h-e, det är lite svettigt, men det funkade, oftast…. Lite kontakt med sandgropen blev det dock. (Se det skitiga däcket)
10:30 började åkpass 2, då ökades dosen av råd och vi fick hjälp med att ta kurvorna på ett effektivare sätt och att hitta rätt linjer med hjälp av lite koner utsatta på banan. Vi fick lära oss att hjälpa till med gasen i kurvorna för att flytta fram tyngden och få bättre grepp på framhjulen. Låter konstigt men så fungerar tyngdlagen. En häftig känsla när man tror att man styr in allt som går och man känner hur framhjulen börja understyra, att då öka på med gasen för att få mera fäste och kunna styra in ännu hårdare mot apex, det är grymt. Innan det var dags för lunch tyckte jag att det började det gå riktigt fort. Men vänta bara….
![](https://cdn1.cdnme.se/4737506/8-3/hasse_i_bil_5b361b152a6b226fd0bb0742.jpg)
12:45 - 13:30 åkpass 3. Under detta pass hade vi möjlighet att låta instruktörerna köra våra bilar för att se att det gick att flytta gränsen ännu längre fram. Det kan jag säga, att nu gick det undan! Trodde aldrig att min gamla Camaro skulle kunna presentera dessa varvtider. Bitvis var jag helt säker på att vi skulle sitta som ett blått klistermärke i räcket, det var bara en tidsfråga, nästa stund höll jag på att spricka av glädje när Patrik kör ifrån en Ferrari för flera mille med 700 Hk. med min Camaro!!! För att i nästa sekund åter igen konstatera, kommer min bil att hålla för denna ”misshandel” eller blir det trailer hem med de bitarna som är kvar.
13:30 – 15:00 åkpass 4. Nu fick vi själva träna på det vi lärt oss under dagen och takt med att fler och fler började pack ihop blev det lättar att få ett fritt spår på banan och försöken att sätta snabb varvtid ökade. Vi skulle inte tävla mot varandra, var det var ändå kul att se vad utbildningen lärt oss. Jag själv kapade drygt 2 sekunder per varv, med vad jag lärt mig.
Innan själva licensteorin började fanns det tid för att få en summering av Patrik om vilka framsteg jag gjort och vad han hade för tips för mig och bilen framöver.
Han tyckte att jag skulle lita mer på min bil och använda de bra bromsar som jag faktiskt har. En något mer aggressivare cambern på framhjulen skulle var bra för att få bilen att styra in lite bättre i kurvorna. Annars fick jag med beröm godkänt på hur bilen uppträdde på banan. Stabil och konsekvent.
15:00 - 15:30 Ombyte av kläder och lite fika paus.
15:30 – 18:00 Licensteori och genomgång av dagen. Jag blev godkänd, så nu är man racingförare på riktigt. 😊
![](https://cdn3.cdnme.se/4737506/8-3/lektion_5b361ba9e087c35b00d91907.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/4737506/8-3/licens_klar_5b361c04ddf2b3649ad9ce7f.jpg)
![](https://cdn1.cdnme.se/4737506/8-3/dack_5b361c1cddf2b364a5e76849.jpg)