Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Grada in kamaxel del 1

Publicerad 2018-01-15 18:28:00 i Allmänt, Ford T-23 Rod,

För att reda ut det problemet som jag haft, att motorn måste ställas med väldigt mycket förtändning för att gå att starta lätt och att gå utan att tjuvstanna. Har jag fått rådet att kolla kamdrivningen och att mäta upp "grada" i kamaxeln. Så här kommer lite erfarenheter om det.
Lika bra att ta bort så mycket som möjligt så att man kommer åt att se och mäta ordentligt, så ut med kylare, bort med vattenpump, generator och remskivor.
Ut med oljan innan själva bröstkåpan kan tas bort.
Viktigt att tänka på när man skall dra av svänghjulsdämparen. Om den sitter hårt på axeln går den inte att dra av med en konventionell avdragare. Mittendelen sitter vulkat med gummi till själva hjulet, risken är att man drar sönder den i två delar. I mitt fall gled den av utan större kraft och jag kunde använda en vanlig trebent avdragare.  
Först gäller det att hitta nollpunkten på vevaxeldrevet och ställa den rakt upp i mitten för att se att det stämmer med kambrevets punkt. I detta fall har jag 1:ans cylinder i TDC (Topp Dead Center) och då sitter kamdrevets punk rakt upp.
Passade på att skaffa en ny sats med drev och kedja när jag ända hade allt bortplockat, var inte så dyrt c:a 600 kr. på Hanse Racing
Allt borta, dags att beställa gradskiva och kolvstopp, för att kunna göra rätt. Tips är att kolla på YouTube. Sök på Degree a Camshaft så hittar du mycket bra filmer. Kan rekommendera denna länk.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela