Grada in kamaxeln del 2
Efter att ha tagit hem en gradskiva och stoppskruv är det dag att börja mäta upp allt.

Beställde dessa på Dalhems Racing. 135kr. för TDC- verktyget och 355 Kr. för gradskivan. TDC verktyget sätter man in i stället för tändstiftet i ettan cylinder och med skruven kan man sedan stopp kolvens uppgång och avläsa ett gradvärde, sedan snurrar man motorn åt andra håller till den stoppar mot skruven igen. Läs av gradvärdet igen. Mitt mellan dessa två avläsningar har du det exakta TDC läget.
En stor gradskiva är att föredra, då det blir mycket lättare att läsa av graderna mer exakt. Denna passar på flera olika bultar med olika adapter som följer med. Samt att den också går att skruva fast i svängningsdämparen om man vill mäta med motorn ihopsatt.

Fäst en styv ståltråd på en lämplig bult för att använda som visare. Jag tog en tunn svetstråd, men ett gem går också bra. Se till att skivan sitter fast ordentligt, det blir rätt mycket snurrande fram och tillbaka innan man är klar. Flyttas den är det bara att börja om........

Sedan är det dags att sätta dit en micrometer klocka efter bästa förmåga. så att man kan läsa av rörelserna på ettans insugsventil. Här finns det många sätt och teorier var den skall sitta, på ventilen som jag gjort, på stötstången eller direkt på lyftaren beroende på hur mycket man har skruvat ner motorn.

Tänk på att klockan måste justeras så att den blir en förlängning av ventilen, i samma vinkel och lutning, annars blir värdena missvisande. Tänk också på om du vill mäta upp "lyftet" på kamen och mäter på ventilen som jag gör så finns det en utväxling på vippan som du måste räkna med. Kan vara 1.35 eller 1,50 är vanliga värden.

Att beskriva i text hur själva uppmätningen går till skulle ta för mycket tid och text för att vara kul, så jag hänvisar till den länken som jag lade upp i del 1 av detta jobb. Förutom detta kolvstopp och gradskivan måste du också ha ditt kam kortet eller hitta en spec. på kammen. De festa värden som man skall mäta upp utgår ifrån att man skall ta mätpunkter på 0,050" Detta motsvarar 1,27 mm på en Svensk micrometer klocka. Jag fick fram att min kam visade 104,5 garder i Intake Centerline och kam kortet visade 106 grader, så jag är nöjd med detta resultat. Kunde också stämma av att mitt absoluta TDC stämde exakt med märkningen på svängdämparen.

Nu är det bara att sätta dit allt och ställa in allt för att kunna testa om det blivit rätt och bättre.