Renovering av växellåda del 3
Efter att alla delarna var rengjorda och fått sig en duvning i blästerskåpet, var det dags att börja montera ihop grejorna.



Montage av huvudaxel och ingångsaxel.


Jag köpte ett speciellt första drev med ett nållager som skall hålla bättre och är det bästa som finns att få tag på. Dock var detta lager väldigt tight, så jag fick ta med hela axeln till jobbet och låna pressen för att pressa dit det. Ni ser det längst till vänster. Det vanliga "lagret" är bara en metallhylsa som ligger direkt mot drevet.

Bottenstocken skall monteras med 126 st lösa nållager, detta är en riktig utmaning, då man skall lägga in denna i växellådshuset och sedan föra in axeln utan att något lager lossnar eller flyttar på sig.


Men med hjälp av detta jättekladdiga montagefettet som jag köpte på Hansen Racing (Ni ser nummret på locket) så gick det galant. Alla lager höll sig på plats trots en del vändande och vridande för att få allt på plats. .

Det är mycket som skall hållas i, passas ihop och packninga som skall på plats, tätningssilicon m.m. Så det är tur att man har en bror som kan rycka ut med ett par extra händer när det behövs.



Men helt plötsligt så är allt på plats och den är klar.


Något som var guld värt när man skall montera ihop denna Muncie M21 som nu blev en M22:a. Det är Pauls väldokumenterade bok "Muncie 4 Speed". Kostar 250 kr på Amazon. Köp den !!!!!

Nu återstår bara att få pjäsen på plats, vilket inte är helt lätt. Det är trångt, det är tungt och det är noga att allt kommer på rätt plats. T.ex. urtramningslagret som skall in i exakt läge.

Men med hjälp av dator och fiberoptik kamera kunde vi konstatera att allt gått bra och såg rätt ut.




Man blir ju inte mindre jävla glad när man sedan märker att den fungerar och man kan åka ut på en första provtur, på självaste nyårsafton. Vilket bra avslut på ett tungt 2018.
