Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Montering av ny framvagn

Publicerad 2021-08-25 17:16:40 i Allmänt, Chevy -55,

Har beställt nya rörbärarmar från FAB Quest i USA. De mest kända firman som tillverkar och säljer dessa heter Global West. Enligt uppgift skall dessa vara tillverkade på samma ställe men saknar Global West logga. Stefan på Testa som var här och besiktigade bilen var imponerade över dem och deras konstruktion. 
 
När jag monterat dem på bilen och satt dit mina renoverade styrspindlar ser man klart och tydligt att man får en bättre castervinkel (Lutningen på styrspindeln) som gör att bilen blir mer lättkörd. 
 
Lite bläster och hammarlack så ser styrspindlarna ut som nya. En av mina g:a hade en väldigt sliten lagerbana, så jag inhandlade 2 st. bättre begagnade från vårt forum på Facebook, så av dessa 4 kunde jag hitta 2 som var bra. 
 
Nya ventilerade skivor från Willwood med nya lager kommer att funka toppen. 
 
Jag skippar den gammla traditionelle fjädrarna med separata stötdämpar utan monterar dit nya  morderna Coil Over dämpare i stället. 
 
Med dessa på plats kan jag justera exakt hur jag vill att framvagnen skall ställas in och fungera. 
 
Med den stora muttern under fjädern kan jag ställa hur hård fjädring jag vill ha. Med undre muttern kan jag ställa in vilken åkhöjd jag vill ha på bilen. Med de två små rattarna kan jag ställa in 16 olika inställningar på hur stötdämparen skall fungera när den trycks ihop samt när den går isär. 
 
Nu är skivan med nya lager på plats. 
 
Nya 4-kolvs ok från Willwood kommer att få stopp på Sandy när det behövs. För er som inte är hemma i denna värld så finns det två leverantörer i världen som levererar superbromsar. Brembo och Willwood. Alla stora sportbilsfirmor använder sig av dessa två leverantörer, så detta är verkligen "top of the line" prylar och definitivt inte gratis ........
 
 Provmonterade på bilen. Dags att sätta på fälgarna för att se hur de passar. Tyvärr så blev det lite för trångt för framfäljarna, så jag fick sätta in en 8 mm. spacer så att allt skulle snurra utan att ta i. 
 
Nu skall allt var klart så att Stefan på Testa skall kunna komma och göra första ram/chassie-besiktningen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela