Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Delar från USA har äntligen kommit

Publicerad 2021-07-29 10:00:00 i Allmänt, Chevy -55,

Detta med att få hem delarna från USA skulle jag kunna skriva många många sidor om. Under rådande omständigheter med ett stökigt presinentval, Corona, brist på container, ingen hamnpersonal samt fartyg satta i karrantän. Så har det tagit enormt med tid. Delarna som kom hem nu i juni beställdes i sep. 2020. DET TOG 9 MÅNADER ATT FÅ HIT DEM !!!!!
Detta orsakar att hela tidsplanen för bygget blir helt på tok fel. grejor som skulle gjort i vintras blir gjorda nu och sånt som är beroende av fint väder (Blästring och lack) kommer kanske hinnas med innan det blr vinter, Så det kan hända att det får vänta till våren 2022. 
 
 
Jag blev rekomenderad att använda en så kallad "shipping point", alltså ett ställe i USA dit man kan skicka delar som de sedan sammpackar med andra kunders delar i en container, så delar man på fraktkostnaderna. Företaget heter So Cal Classics och drivs av Petter Dahlström. En resention om detta kommer senare då vi fortfarande inte är klar med alla affärer, men jag kan säga att de får inga toppbetyg av mig. 
 
 
Efter många månaders väntan och då jag trott att jag har blivit blåst på mina grejor med än en gång, så kunde jag till slut åka till Vadstena och hämta dem. Vid en snabb avstämning så såg jag att det saknas ett paket. Så nu går det inte att montera några bromsar bak på bilen. Suck!
 
 
Väl hemma så kunde lilla julafton börja. Här har vi nya bromsskivor från WillWood till framhjulen
 
 
Stor tunga packet med delar och stag till 4-linken från PCI.
 
 
Nya fjädrar och stötdämpare till framvagnen, så kallade coil over. Lite roligt att märket heter Viking, när man köper det från USA.
 
 
Nya moderna bärarmar till framvagnen, som skall gör att bilen känns mer modern att köra. Utvecklingen har ju gått framåt lite sedan 1955. 
 
 
Här har vi huvudbalken som skall sättas fast i ramen och bära upp hela 4-link upphängningen. en rejäl pjäs. Mer om detta i inläggen framöver.
 
 
Alla delarna uppplockade. 
 
Nu saknar jag bara ett paket som innehåller fästerna för bromsoken, dessa plattor skall monteras på backaxeln. Det har nu gått 3 veckor sedan jag rapporterad om det saknade kollit, men ännu är det ingen som har lettat eller hittat det.....Never ending story. 
 

Kommentarer

Postat av: Roger

Publicerad 2022-03-17 11:47:10

Hej, jag är inne på 10:e månaden i väntan på delar som Petter ska skicka, han har lovat minst 4 ggr att delarna ska skeppas iväg, nu har han sagt i en och en halv månad att grejorna lastas, man vet ju inte hur hårt man kan gå åt honom när man fört över 23000 kr till honom.
Mvh Roger

Svar: Hej! Förstår din oro, jag trodde flera gånger att jag blivit blåst på alla mina grejor jag skickade till hans shipping point. Skickade att otal mail och meddelande på Messenger men fick sällan svar. När han väl svarade skyllde han på att han får så mycket mail att han inte hinner svara på alla. Vad jag förstod bor han 10-15 mil från sitt lager och har ingen koll på vad som kommer dit, utan försöker organisera det de gånger han är där. När väl grejorna var packade i containern gick det ganska bra att få hit delarna och det var enkelt att hämta dem. Dock hamnade "mitt" fartyg i karantän i Suez i en månad på grund av Corona. Jag kommer aldrig att använda mig av honom igen och stark avråda andra att göra det. Vet fler som kommer att agera på samma sätt som mig. Dock säger fler här i Sverige att han aldrig har lurat någon på pengar eller delar, men att han har väldig dålig koll på sitt lager i USA, Vilket gör att tiderna blir på detta vis. Min rekommendation är att ligga på honom så mycket det går och försök kräva svar på när det skall skickas och när det kommer till Sverige. Vara lagom jobbig utan att vara oförskämd. Lycka till! Hasse
Hans Åström

Postat av: Roger Petersson

Publicerad 2022-04-04 11:41:52

Ok, tack, jag försökt få svar av honom men skickar man tre frågor så svarar han kanske på en efter ett par veckor så jag lackade ur förra veckan, när det nu gått 11 månader, och hotade honom med en polisanmälan, när jag kontaktade honom för ett år sedan skrev han att han skickar en container i månaden vilket aldrig verkat ha hänt varken tidigare och definitivt inte senare, han skulle även beställa alla mina delar inklusive en digital instrumentering, den hade han ens inte beställt nu häromveckan när han skrev att han håller på att lasta sina containrar och det är en beställningsvara, han skyller på än det ena och än det andra varför han inte skickat grejorna, också lovade han att skicka bevis på att han köpt dom andra delarna när jag efter 10 månader surade till men det har jag inte heller fått se något av, i senaste mejlet med bortförklaringar så skrev han at han skulle sluta med att skicka så det var bara tre containrar till som skulle gå nu, skrev att det är väl lika bra för att det går väl inte driva ett företag när man ljuger och lurar folk hela tiden.
Mvh Roger

Svar: Hej! Tråkigt att höra...... Jag gjorde så att jag beställde de grejor som jag skulle ha från olika leverantörer i US och bad den skicka dem till honom. då hade jag i alla fall postkopian på att han hade tagit emot dem och jag visste att alla som jag beställde fanns hos honom. Som jag skrev tidigare, så är han jättesvår att få tag på och svarar inte på mail. Om du har beställt instrument från Dakota Digital så rekommenderar jag dig att ta det via Car Town hör i Sverige. De är generalagent och har riktigt bra priser mot att ta hem det själv. Ett tips bara. Lycka till och hoppas dina grejor kommer.
Hasse
Hans Åström

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela