Renovering bakaxel
För att kunna byta till nya skivbromsar bak måste man demontera bakaxeln för att ta bort de gammla bromssköldarna, samt montera dit nya fästen för skivbromsoken. I samband med detta passar jag även på att kolla över axeln och renovera den lite. När man tar bort kåpan på bakaxelklumpen kommer man åt fästerna som håller fast drivaxlarna. Så kallade C-klips.

De så kallade C-klips, tänk att det är bara dessa små klips som håller drivaxelarna på plats.

När dessa är borta kan man dra ut axlarna ur rören och se över dem, titta på hur splinsen ser ut samt om lagerbanorna är slitna och behöver slipas upp. I mitt fall ser allt bra ut.

Nu när axlarna är ute så kommer man åt att ta bort de gammla bromssköldarna samt att vi skall titta på hur lagren mår.

Nu har jag tagit ut packboxen samt lossat fjäderringen som håller lagerrullarna på plats. Ser inte att det finns några skador, men när vi ändå har allt nedplockat så tar vi och sätter dit ett par nya lager.

Nu sitter bara den yttre lagerbanan kvar i röret till bakaxeln.

Här ser man även den inre packboxen som har halkat lite på sned.

Nu börjar jobbet med att få ut denna lagerbana som är inslagen/pressad in i röret. Efter försök med slaghammar samt uppvärmning med svetsen ger jag upp. (För tillfället) den rör sig inte en enda milimeter.

Efter att ha ängnat några timmar på You Tube, vad gjorde man innan den fanns? Så hittade jag att man skulle använda en smart avdragare tillsammans med sin slaghammare. Efter att letat ett bra tag efter "Rear Axel Bearing Service Set" på olika verktygsfirmor i Sverige. Hittad jag den till slut på Amazon för 358 kr.

Någon vecka senare kom denna magiska låda hem, i den ligger tre st. avdragare i olika storlekar för olika typer av lager.

Den som passar utefter storleken på lagerbanan skruvar man fast på slaghammaren och vips har man det ultimata verktyget.

Nu pillar man in den lilla "hatten" genom lagret och spänner fast den på insidan och ett par regäla slag med hammaren så kommer lagerbanan ut sakta men säkert. Glädjen är total, tänk vad enkelt det går med rätt verktyg.

Det gick på under 5 min att få ut bägge lagren, mot att jag har lagt ner många timmar tidigare utan något resultat. Detta lager som jag har tagit ut är ett lager med förskjuten lagerbana. Vilket är väldigt mycket överkurs och 3 ggr. så dyrt. Förstår inte varför det är monterat då det inte finns någon förslitning på drivaxlarna.

Handlade nya standard lager och packboxar på Hansen Racing. Part nr: BOB5707 och NAS8660S Givetvis varierar dessa nummer utefter vilken bakaxel man har och dimention på axlar och rör. Bara att göra rent samt montera de nya lagre och boxarna. Här syns att standardlagret är betydligt smäckrare än det andra men ändå med samma lageryta.

Nu är det bara att vänta på att bromsdelarna skall komma hem från USA, så att vi kan börja motera ihop allt till en komplett bakxel igen.