Bromsservo från Willwood
Efter att ha monterat tillbaka rattstången och styrsnäckan samt grenröret var det dags att sätta dit det nya servot med ny bromssylinder från Willwood.

När styrsnäckan skulle monteras så är det så att rattstången sitter fast i den ( rattstången är en stel stålpinnen på c:a en meter). hur skulle jag få in den genom torpedväggen? Efter att prövat på olika sätt, där inget gick på något vis, var det bara att börja demontera styrstag, styrleder, grenrör med mera. Men nu sitter den på plats med alla nya pckningar etc.

När jag skulle provmontera servot och cylinder, så visar det sig att servot har bultar som skall gå igenom torpedväggen och bilen har bultar som skall in i servot. Bult mot bult är lika med stora problem.

Dags att packa upp alla paket och börja läsa instruktionerna. Jag vet man skall gör detta först. Lotta brukar fixa sånt, men nu var hon inte med i garaget. Hittade efter en stunde en liten vit kartong med ett par adapterplattor, som skulle monteras på servot. Nu kommer det att gå bättre.

Titta! Nu sitter det på plats.

Efter att servot sitter på sin rätta plats är det dags att ställa in längden på armen som skall gå mellan pedalen och in i servot. Denna skall justeras så att det bara finns ett litet spel innan den börjar trycka på servot, gör man det för tight, finns det risk att servot ligger och jobbar hela tiden. För stort så komme pedalen att bli glapp.

Här ser man armen inifrån motorummet. Om ni undrar vad de gula streckan är? så är det ett knep som jag lärt mig från proffsen. Hur skall man håller reda på vad som är klart och inte klart. Det är några hundra bultar på en bil som skall dras fast med olika moment och vissa skall låsas med låslack. Så alla bultar, muttrar och skruvar som är klar får en gul markering, då behöver man inte vara orolig att man missat någon. Väldigt enkel att se.

På denna bild ser ni nästa justering som måste göras. Den lilla knoppen i mitten på servot skall stämmas av mot bromscylinderns kolv. Det får inte var ett för stort glapp, för då kommer pedalen börja ta väldigt lång ner mot golvet. ligger den an mot cylindern kommer bromsarna troligen att ligga på. Det skall var c:a 1 mm spel mellan dem. Och hur mäter man det när man inte kan se in när det sitter ihop. Jo! man sättaer dit lite modellera eller någon packningsmassa mellan dem, monterar ihop, demonter och mäta tills det blir bra.

Innan det är dags att slutgiltigt montera cylindern, måste den luftas ordentligt, så att all luft kommer ut ur alla delar. Det medföljer ett specialkit med nipplar och slangar för detta.

Jag kommer att använda denna silikonbaserade bromsoljan till mitt system, den är betydligt mindre frätande än vanlig bromsvätska om man skull råka droppa någonstans på känsliga delar. Dock rekomenderas den inte till tävlingssammanhang då den inte klarar extremt höga temperaturer.

Allt monterat och klart, ledningar och reduceringsventil fastskruvade.

Men vad händer NU !!!!! Det börjar droppa olja ner på golvet, var kommer det ifrån? Det visar sig att det skall sitta en plugg i uttaget för F0 om man inte använder det. Det har jag missat, så snabb fick jag rigga dit en lösning med en slang som oljan kunde stiga i. Drog upp den så att nivån kom i höjd med den inne i cylindern då kan det inte rinna över så länge ingen rör pedalen i bilen. Vart lite stressigt, men snart får jag hem en ny plugg till det hålet.