Framvagnsinställning
Nu när bilen är körbar kunde jag ta den till däcksverkstan för att ställa in alla hjulvinklar. Som ni vet har jag bytt allt som har med hjulupphängning att göra både fram och bak. Det var lite forskande innan jag hitta en däcksverkstad som klarar av inställningarna på dessa gamla bilar.

Här bär det iväg till Däckspecialen i Västberga. Fick tips av några medlemmar i 55:a klubben att de var duktiga på detta med inställningar på g:a bilar. Efter att vart i kontakt med dem via telefon och gått igenom vad som skulle göras så bokades en tid upp.

Väl framme var det bara att last av och köra in. (Den längsta sträckan bilen körts hittils, 100 meter)

Efter att hela personalen samlats runt bilen och jag fått hålla föredrag om allt jag gjort och svarat på alla frågor, är bilen nu uppe på lyften och man har börjat rigga alla instrumet.

Mecken var väldigt glada över att jag inte satt på fronten av bilen, detta underlättade hans arbete enormt mycket, enklare att komma åt allt. Arbetet gick därmed på halva tiden mot vad de beräknat, vilket också visade sig på kvittot. Tack för det!

Framvagnens Camber vinkel ställs in med schims. Då bärarmarna är byggda för att få bättre Camber vinkla, mot vad man kan ställa in på originalbärarmarna, så var det lite spännande och se om allt gick att få till utan större modifieringar. (Rätt/bra camdervinklar påverkar köregenskaperna possitivt)

Här ser man alla schimsen på plats, det vart några stycken innan rätt värde kund uppnås, men funkade bra utan att något tog i eller kärvade.

Mycket värden går det att läsa ut med dessa moderna mätinstrument.

Allt lastat och klart, dags att åka hemåt igen. I priset fick jag även ett återbesök/garantibesök, eftersom alla grejorna på bilen är nya, kommer de att sätta sig lite när man börjar köra. Jag var välkommen tillbaka i augusti för en efterkoll. Stort tack Däckspecialen, kan varmt rekomendera dem. Nästa steg när vi kommer hem blir att montera på hela fronten.