Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Kylningsproblem

Publicerad 2022-09-20 11:16:39 i Allmänt, Chevy -55,

Nu när jag köra runt lite med bilen har jag upptäck att motorna blir väldigt varm, efter en kort tids körning, det innbär att kylsystemet inte fungerar optimalt. Här kommer ett lite längre inlägg med tips och råd på vad jag har hittat på, utefter råd som jag fått dels av min motorbyggare samt lite kompisar som håller på med dragracing. 
Först tar vi och tittar på lite g:a delar som följde med bilen, här har vi kylaren, som är av någon eftermarknadstyp (fabrikat okänt) Man ser att den har läkt och läcker utefter bägge kortsidorna, vilket tyder på sprickor i kylelementen. När jag spolade rent den, så kom det ut väldigt mycket "sörja" som låg i botten på den. Jag insåg att en ny måste dit och beställde en högeffektkylare av märket Champion från USA. (Mer om den lite senare.)
 
Vattenpumpen är blank och fin, men status på den är okänt. Efter tips från fler, rekomederar de att man kör med en pump som har ett högre flöde än standarpumparna. Så en sådan beställdes hem från Summit Racing i USA av märket Edelbrock.
 
Här är nya pumpen, men Nnu kommer en frågeställning som jag fortfarande inte löst. Är detta rätt pump? Nu blir det lite nördspråk för de insatta. I Summits katalog på # 8854 står det att pumpen är för counterclockwice bruk. Vilket då borde vara i bilens färdriktning. Motor snurrar på moturs och då även pumpen. När jag sedan av en slup såg etiketten på kartongen står det "Revers rotation" som då är motsatsen till "Standard rotation" som man troligen normalt har. Efter flertal timmar på webben har jag inte hittat något bra svar. På en site hittade jag infon, om baksidan på fläktremen används för att driva runt pumpen, skall man ha en revers pump och använder man framsidan skall det vara en standard pump, jag använder framsidan - Alltså har jag fel, eller?? Vid kontroll via kylarlocket vid varm motor (Så att termostaten är öppen) så ser det ut att stömma bra med kylarvätska, men jag vet inte om bra är rätt, det kanske skall vara massor ??? Undersökning fortsätter. Ingen har kunnat hjälpa med mig svar på detta ännu. 
 
Här sitter nya pumpen i alla fall på plats, med in och utgående slangar till defrostern. 
 
Även termostathus men ny termostat byttes. Termostaten öppnar nu vid 70 grader istället för 90 som är standard. Jag har även borrat 4 st 3 mm hål på kanten av termostaten för att hela tiden ha ett litet flöde av kylarvätska genom kylaren, detta för att temperaturen skall gå upp lite långsammare. (Tips från min motorbyggare)
 
Jag fick även tips om att sätta dit ett större nedre remhjul, det som sitter på vevaxeln, detta gör att utväxlingen på pumpen blir större. Större hjul än så går inte att få..... Redan nu tog de i varandra, så jag fick slipa av det övre hjulet lite. Som ni ser på nästa bild var hjulen nästa lika stora och då blir förhållandena/utväxlingen 1:1. Nu är det kanske 1:1,2 vilket gör att vattenpumpen snurrar 20% mer än motorn och man får ett högre flöde.
 
Här är en bild på det g:a remhjulet. Det nya remhjulet är lika stort som det svarta dämphjuler. Det blir en viss skillnad. 
 
Följden av av ett störra remhjul blev att fläktremmen blev för kort, alltid är det några nya överraskningar.  
 
Ny kylare kom äntligen efter bra många veckorts väntetidtid. Det var en massa strul med beställningen hos leverantören och sedan skulle den fraktas som skrymmande gods, m. m. 
Denna kylare skulle vara klar för montering framför kylarramen. "Bolt on" som det kallas. Nej, Nej! Fästjärnen var 2 cm för korta på varje sida. Det var bara att börja konstruera nya fästen till kylaren och elfläkten. 
 
Nu var den äntligen på plats efter 12 timmars jobb. Även oljekylaren till växellådan fick en ny placering. Här till vä. 
Nu kommer vi till en ny spännande del i uppdateringen. Elektriska kylfläktar. Efter tips från flera håll visar det sig att elfläktar från Volvo är något i hästväg. Kan man tänka...... från en Volvo. Jag har köpt min fläkt från ett racingföretag för dyta pengar, den övre i bild och den nedre är från Volvo 960 -93 års modell. Kostade 800 kr. på skroten. Ni ser ju skillnaden på fläktbladen, lägg därtill att den snurra med minst dubbla hastigheten. Nu händer det grejor vill jag lova, trodde att des skulle lätta som en drönare när jag testade den på bänken. 
 
 
 
 Här har ni alla data på fläkten, om ni skall uppgradera er bilar. Tänk på att denna fläkt är så stark att det behövs en styrbox/relä för att köra den. Fläkten går även att koppla med två lägen, en med lågfart och en med högfart. Lågfarten räckte mer än väl för mig. 
Jag försökte köra denna fläkt direkt med ett vänligt relä, men startströmmen är över 40 A, så det går inte bra. Använd standard relä, finns på skroten för c:a 300 kr. 
 
Detta är relät som behövs. Sök på nummret upp i hö. hörnet så blir det rätt. #899967.
 
Så här skall det kopplas. Att tillägga.  Så är utgång 1. Halvfart till fläkten. Utgång 2. Helfart. Jorda ingång ett eller två, så styrs utgångarna 1 & 2. Avsäkta anslutningen från batteriet med 40 A säkring. 
 
Bifogar koplingsschema. Ett tips kan vara att styra ingång 1 med termostaten från motorn och koppla ingång två med brytare inne i bilen, så man kan öka på fläkten ännu mer som man står still och ser att tempen stiger, vid t.ex. vid crusing. 
 
Jag tog originalkåpan från Volvo och kapade av den lite här och där så den fick plats på kylaren, det vart riktigt bra, nu suger fläkten hela kylarytan. Fastsättningen gjordes med standard monteringssats för elkylare. Inköpt på Biltema #32319 för 70 kr.
 
Eftt lite större problem var att hitta kylarslangar som passar, för inget är standard längre. Varken längd, krökar eller dimentioner. Fick stor hjälp av den nyöppnad butiken i Sätra, Drive Zon som plockade fram en massa bra "ämnen" att gör om till mina slangar. Den övre var inte så svår att hitta, ganska traditionell böj på den. 
 
Men denna, den nedre var ett elända att hitta rätt. Tror att jag testade med sju olika slangar med olika böjningar, men denna vart bäst om man kapade bort lite i varje ända, blev ett litet veck på den, men det skall inte spela någon roll för flödet. 
 
Dagen efter att allt var på plats gick testturen till utställning Classic Car & Custom på Sundby Gård. Temperaturen låg och pendade mellan 95-85 grader (Helt perfekt) Nu hoppas vi att detta med kokande motor är ett minne blått. 
Hoppas att ni som har dessa problem har fått lite bra tips med detta infägg. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela