Hasses garage

Här kan ni följa mina bil projekt i mitt garage, få tips och idéer på lösningar, hitta bra inköpsställen. Samt följa med mig på bilträffar, cruising och bankörning.

Klädsel på fram och baksoffa

Publicerad 2023-02-11 12:57:00 i Allmänt, Chevy -55,

Nu är det dags att börja titta på inredningen till bilen. När vi köpte bilen fanns det bara en sliten framsoffa. Efter mycket letande hittade jag till slut en stomme till baksoffan. Den behövdes riktas upp och ses över, för den var ganska risig.
 
Efter reparation samt blästring och lakering såg det ut som något bra att börja med. Blästring och lack gjordes av Allbläster i Länna. Pris 1000 kr. 
 
Ni som läst bloggen tidigare vet att vi gjorde en provisoriskt baksäte till besiktningen. Vi slaktade en gammal soffa och tog stoppningen från den samt att vi sydde upp lite tyg av så kallade Indianfilltar.
 
Lika så med framsoffan, den lagades provisoriskt med att limma på lite nytt klädseltyg. Så här såg det ut under sommaren 2022 och det fungera bra, men nu skall det göras på riktigt. 
 
Efter tips från en kompis till min bror, fick jag kontakt med Tomas Koskinen på Apelbergs sadelmakeri. Han kan verkligen detta med att klä om bilklädslar och har hållit på med detta yrke i över 40 år. Resultatet blev helt makalöst bra.
 
Tänk på att detta är bara stoppningen som är gjort, utanpå detta kommer sedan en läderklätsel.
 
Detaljarbetet är så fint gjort att det är bättre än när bilen var ny. All stoppning och klädseln sitter fast med klämda stålringar runt om hela stommen.
 
Efter att han gjort detta arbete fick jag hem soffa och ryggstöd för att provmontera och provsitta i bilen, som en test att allt passade samt att stoppningen var tillräckligt hård och bra.
 
Allt var helt perfekt. Bara jag som får justera min hatthylla lite. Vart lite för trångt när riktig stoppning kom på plats. Snyggt! Eller hur?
 
Dags att slakta framsoffan, så den också får ny stoppning på sig.
 
Som ni ser så såg det ganska muggigt ut och ingenting som man vill återanvända.
 
Det får bli samma behandling som för baksoffan. Lämna till Allbläster, för blästring och lack. 
 
Lika fint som förra gången. Detta är ryggstöden till framsoffan.
 
Detta är stommen som är till sittdynan. Den som är observant ser att några av fjädrarna på förarsidan har gått av, så detta skall Tomas också fixa till. 
 
Undertiden Tomas höll på med att klä framsoffan började jag förbereda för innertaket som också skall monteras nu i vinter. Här är det dörrlister som skall fästas upp först innan man kan motera taket.
 
Först limmas och klamras en gummilist fast i bilen. Efter detta limmas och klamras själva tyglisten fast i denna. Ett gammalt och primitivt sätt, men så gjorde de på 50-talet. 
 
För att hålla listen på plats tills limmet torkat, blev det att fixera med tejp. 
 
Många tejpbitar blev det. 
 
Här är ett exempel på hur den svarta gummilisten sätts fast på bilen för att man sedan skall kunna skjuta i klammer som fäster själva tyglisten. 
 
Nu är även framsoffan klar för testning. Samma fina grundarbete. 
 
Tomas har klätt baksidan med en träskiva för att snyggt kunna fästa stoppningen, denna kommer sedan att kläs med läder. 
 
Provmontering av soffa med ryggstöd. Det vart en väldig skillnad att sitta på denna "nya" soffa jämnfört med den gammla nersuttna dynan med trasig fjädrar. 
 
Nu skall vi bara bestämma vilket tyg vi skall ha på själva sittdynan. Hela soffan kommer att kläs i svart oxskinn ,men sedan skall vi ha ett inlägg precis där man sitter, i ett vanligt typ tyg. I skrivands stund är inte något beslut taget vilket tyg det blir, men jag återkommer i ett inlägg framöver, när allt är klätt och även hurr vi montera taket.  Vilket är en konst i sig själv. Tomas har lovat mig att han skall bistå med sin kunskap. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela